Latest news

Izvēlne

Līnijai Rīga-Jelgava 140 gadi


Foto: Andris Biedriņš, LDz

Uzsākot Latvijas dzelzceļa 90-gadei veltīto pasākumu rīkošanu, atjaunotajā 120 gadus vecajā Jelgavas pasažieru stacijas ēkā 6.februārī tika atklāta fotoizstāde, kas veltīta līnijas Rīga-Jelgava izveidošanas 140.gadadienai.

Attēlos aplūkojami arī pagājušo gadsimtu Latvijas iedzīvotājiem pieejamie dzelzceļa maršruti – no Jelgavas līdz pat Tokijai. Līdzīgas fotoizstādes par citām dzelzceļa līnijām šī gada laikā tiks rīkotas arī citās Latvijas pilsētās – Liepājā, Rēzeknē un Daugavpilī.

 

Dzelzceļa līnijas Rīga-Jelgava atklāšana notika 1868.gada 21.novembrī. Sākotnēji līnijā tika ierīkotas četras stacijas. Rīgas stacija bija novietota Daugavas kreisajā krastā, Akmeņu ielā. Torņakalna, Olaines un Jelgavas stacijas izvietojums palicis nemainīgs. Kopš 1873.gada 1.februāra pasažieru vilcieni Jelgavas virzienā sāka kursēt no Rīgas—Bolderājas dzelzceļa stacijas Daugavas labajā krastā, kura atradās uz tagadējās 13. janvāra ielas. 1914. gadā pasažieru vilcieni Jelgavas virzienā sāka kursēt no Rīgas galvenās (centrālās) pasažieru stacijas. No tā brīža attālums starp Rīgas un Jelgavas stacijām pa sliežu ceļu ir 43 km (sākotnēji 41,5 km).

1894. gadā valsts atpirka Rīgas—Jelgavas dzelzceļu no privātās sabiedrības un kopš 1895. gada tā ekspluatācija tika uzticēta Rīgas — Orlas dzelzceļa pārvaldei. 1915. gadā kontroli pār Jelgavas staciju un daļu līnijas pārņēma vācu armija, kas pārvērta to sliežu ceļus Rietumeiropas jeb normālplatumā (1435 mm). 1919. gadā kontroli pār līniju pārņēma nacionālā kompānija Latvijas dzelzceļi, atstājot vienu sliežu ceļu normālplatumā, bet otru – 1524mm jeb krievu platumā. 1940. gadā līnija pārgāja PSRS Satiksmes ceļu ministrijas formējuma Latvijas dzelzceļš pārraudzībā, kas normālplatuma ceļu pārkaboja krievu platumā. 1941.gadā vācu armija abus līnijas ceļus pārvērta normālplatumā, bet 1944. gadā PSRS armijas spēki atjaunoja vienu ceļu 1524 mm. Otrs ceļš (arī krievu platumā) pilnībā tika atjaunots pēc 1972. gadā pabeigtās Rīgas—Jelgavas līnijas elektrifikācijas.

Stacijas ēku uzcēla 1889.gadā. Otrā pasaules kara beigās, bombardējot Jelgavu, stacijas ēka tika bojāta. Tās pirmā rekonstrukcija notika 1945. gadā, bet nākamā — 1962. gadā. 2003. gadā SIA DC Projekts izstrādāja Jelgavas stacijas kapitālā remonta projektu. Stacijas kapitālais remonts noritēja vairākās kārtās vairākus gadus. Pirmajā etapā nomainīja siltuma mezglu un siltuma trases. Otrajā etapā veica ēkas pamatu un sienu hidroizolāciju, jumta, pirmā stāva telpu un inženierkomunikāciju remontu. Šogad izremontēja kāpņu telpas, uzstādīja ventilācijas iekārtas, uzbūvēja lietusūdeņu novadīšanas sistēmu un veica apkārtējās teritorijas labiekārtošanas darbus.

 

Galleries (1)