Energoefektivitātes likuma prasību izpilde
Energoefektivitātes pienākumu shēma (EPS)
Atbilstoši 25.04.2017. MK noteikumu. Nr. 226 “Energoefektivitātes pienākuma shēmas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi) 2. punktā noteiktajam VAS “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk – LDz) ir elektroenerģijas mazumtirdzniecības komersants, jo pārdotās elektroenerģijas apjoms pārsniedz 10 GWh gada laikā.
Ņemot vērā 03.03.2016. Energoefektivitātes likuma 6. panta trešā daļa noteikto, LDz, kā atbildīgā puse līdz 2030. gada 31. decembrim sasniedz obligātā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa daļu atbilstoši Noteikumu prasībām.
EPS pirmajā saistību periodā, no 2018. līdz 2020. gadam, LDz savu pienākumu izpildīja, nodrošinot galalietotāju informēšanu par energoefektivitātes paaugstināšanas iespējām un sasniedzot 1693,2 MWh enerģijas ietaupījumu, līdz ar to izpildot savu pienākuma apjomu noteiktajā apmērā.
EPS otrais saistību periods ir no 2021. gada līdz 2025. gadam. Vienlaikus šobrīd spēkā esošie Noteikumi neietver prasības attiecībā uz otro EPS saistību periodu, līdz ar to nav informācijas par turpmākajām darbībām.
Lai turpinātu pildīt likumdošanas prasības par obligātā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma sasniegšanu un izglītotu iedzīvotājus, LDz sniedz praktiskus padomus gala patērētājam par to kā vienkāršu pasākumu realizēšana un paradumu maiņa palīdz samazināt patērētās enerģijas apjomu.
Sertificēta vides un energopārvaldības sistēma
LDz integrēti ieviesta un tiek uzturēta sertificēta Vides un energopārvaldības sistēma (turpmāks - VEPS). Kopš 2017. gada, atbilstoši standarta ISO 50 001:2018 prasībām, ir sertificēta energopārvaldības sistēma. 2022. gada sākumā, atbilstoši standarta ISO 14 001:2015 prasībām, sertificēta arī vides pārvaldības sistēma.
VEPS ietvaros tiek veikta energoresursu pārvaldība, tai skaitā ikgadēji energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi. Detalizētāka informācija par VEPS Politiku pieejama LDz mājaslapas sadaļā LDz un vide www.ldz.lv/lv/ldz-un-vide
VAS “Latvijas dzelzceļš” 2025. gada 21. martā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā iesniedz sadales pakalpojumu tarifu projektu
Lai nodrošinātu sadales sistēmas operatora tehnoloģiski un ekonomiski pamatotu izmaksu segšanai nepieciešamo līdzekļu apjomu, VAS “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk – LDz) ir sagatavojis jaunu LDz elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu projektu, atbilstoši “Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikai” (turpmāk – Metodika), kas apstiprināta ar 2022. gada 28. novembra Sabiedriskās pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes (turpmāk - SPRK) lēmumu Nr.1/41. Piedāvātais elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu projekts sagatavots regulatīvajam periodam no 2025. gada 1. oktobra līdz 2029. gada 31. decembrim. Spēkā esošos un tarifa projektā iekļautos tarifus ir grūti salīdzināt, jo pašlaik spēkā esošajos LDz sadales pakalpojumu tarifos elektroenerģijas sadales pakalpojuma maksa ir noteikta par patērēto elektroenerģijas daudzumu un nav iekļauta maksa par jaudas uzturēšanu. Ņemot vērā, ka elektroenerģijas sadales pakalpojuma nodrošināšanai lielākā daļa izmaksu nav atkarīgas no patērētā elektroenerģijas daudzuma, bet no uzturamās infrastruktūras lieluma un pieslēgumu skaita, LDz ir pieņēmis lēmumu iesniegt jaunu elektroenerģijas sadales pakalpojuma tarifu. Ņemot vērā strukturālās izmaiņas sadales pakalpojuma tarifa uzbūvē, LDz ir sagatavojis salīdzinājumu elektroenerģijas sadales pakalpojuma tarifam ar spēkā esošo, izmantojot salīdzinājumu ar kopējo maksājuma apmēru mēnesī biežāk sastopamo pieslēgumu jaudām katrā no sprieguma pakāpēm, kas apkopots 1.tabulā.
Tabula nr.1
Sabiedriskā pakalpojuma veids |
Pieslēguma jauda (vid. LDz tīklā) |
Mērvienība pieslēguma jaudas noteikšanai |
Lietotāja patēriņš, kWh |
Spēkā esošais tarifs EUR/kWh (bez PVN) |
Piedāvātais mainīgais tarifs EUR/kWh (bez PVN) |
Piedāvātais fiksētai tarifs, EUR/kW vai A/mēnesī (bez PVN atbilstoši 3. kolonnā norādītajai mērvienībai) |
Tarifa salīdzinājums, % vai EUR (pie 4. kolonnā norādītā patēriņa) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifs lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110/6-20 kV transformatoru 20 kV kopnēs (vilces apakšstacija “Saulkrasti”) |
6 428 |
kW |
2 564 600 |
0,0093 |
0,0063 |
2,50 |
35% |
3 091 800 |
23% |
||||||
3 619 000 |
15% |
||||||
2. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifs lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 6-20 kV sadales punktos, 6-20 kV līnijās |
400 |
kW |
0 |
0,0308 |
0,0124 |
0,49 |
196 EUR |
2 200 |
229% |
||||||
4 400 |
85% |
||||||
19 200 |
-27% |
||||||
33 900 |
-41% |
||||||
3. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifs lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 6-20/0,4 kV transformatoru 0,4 kV kopnēs |
200 |
A |
0 |
0,0412 |
0,0255 |
0,73 |
146 EUR |
2 900 |
84% |
||||||
5 700 |
24% |
||||||
75 200 |
-33% |
||||||
144 600 |
-36% |
||||||
4. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifs lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir zemsprieguma 0,4 kV līnijās, 1F |
16 |
A |
0 |
0,0739 |
0,0461 |
0,33 |
5,28 EUR |
80 |
52% |
||||||
150 |
10% |
||||||
1 470 |
-33% |
||||||
2 780 |
-35% |
||||||
5. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifs lietotājiem, kuru elektroietaišu piederības robeža ir zemsprieguma 0,4 kV līnijās, 3F |
16 |
A |
0 |
0,0739 |
0,0461 |
0,73 |
11,68 EUR |
80 |
160% |
||||||
150 |
68% |
||||||
1 610 |
-28% |
||||||
3 070 |
-33% |
||||||
6. Elektroenerģijas ražotāju tarifs |
|
|
|
0 |
0,0005* |
TxkV** |
|
* atbilstoši Eiropas Komisijas Regulai Nr. 838/2010 (2010. gada 23. septembris) ** TxkV – fiksētais tarifs ražotājam – visiem ražotājiem tiek piemērots viens lielākais sadales pakalpojuma tarifs par pieslēguma jaudu atbilstošajai sprieguma pakāpei. Ja pieslēguma jauda lietotājam un atļautā ražošanas jaudas ir atšķirīgas, tiek piemērota viena – lielākā no abām. |
LDz elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu spēkā esošie tarifi ir apstiprināti ar SPRK 2013. gada 20. marta padomes lēmumu Nr.57 un aprēķināti saskaņā ar SPRK 2011. gada 15. decembra lēmumu Nr.1/32 „Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodiku”.
Katram LDz klientam piedāvāts pieslēguma veids saskaņā ar tehniskiem nosacījumiem.
Galvenā atšķirība tarifu veidošanai pret iepriekš noteiktajiem tarifiem ir tā, ka iesniegtajā projektā turpmāk tarifi sastāvēs no tarifu fiksētās (maksa par jaudas uzturēšanu) un mainīgās (maksa par elektroenerģijas patēriņu) daļas.
Informācija par tarifu projektā un spēkā esošajos tarifos iekļautajām izmaksām atspoguļota tabulā nr. 2.
Tabula nr.2
Izmaksu pozīcija |
Izmaksas 2013. g. tarifu projektam |
Izmaksas 2025. g. tarifu projektam |
Kopējo izmaksu 2025.g./2013.g. izmaiņas |
---|---|---|---|
2013.gads KOPĀ |
2025.gads KOPĀ |
||
EUR |
EUR |
% |
|
kWh |
63 279 160 |
51 081 722 |
|
|
|
|
|
Ekspluatācijas izmaksas, t.sk.: |
1 944 458 |
1 639 118 |
-15,7% |
|
|
|
|
Sadales sistēmas operatora pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksas |
242 585 |
267 591 |
10,3% |
|
|
|
|
Sadales sistēmas operatora citas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksas |
665 530 |
559 437 |
-15,9% |
|
|
|
|
Izmaksas, kas saistītas ar elektroenerģijas pārvadīšanas zudumiem un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanu sadales tīklā |
72 118 |
84 974 |
17,8% |
Tehnoloģiskā procesa nodrošināšana |
31 158 |
69 268 |
122,3% |
Zudumi sadales tīklā |
40 960 |
15 706 |
-61,7% |
|
|
|
|
Personāla izmaksas kopā |
725 809 |
557 518 |
-23,2% |
|
|
|
|
Īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un darbuzņēmēju veikto kārtējo ekspluatācijas remontu izmaksas |
129 481 |
27 259 |
-78,9% |
|
|
|
|
Pārējās saimnieciskās darbības izmaksas |
108 935 |
142 338 |
30,7% |
Kapitāla izmaksas |
251 598 |
231 212 |
-8,1% |
Pamatlīdzekļu nolietojums |
186 625 |
140 807 |
|
Kapitāla atdeve |
64 973 |
90 405 |
|
IZMAKSU KOPSUMMA |
2 196 056 |
1 870 330 |
-14,8% |
* 2013. gadā apstiprinātais tarifs pārrēķināts no Ls uz EUR pēc LB noteiktā kursa – 0,702804 Ls/EUR |
LDz spēkā esošajos tarifos visas kopējās elektroenerģijas sadales sistēmas operatora izmaksas, kas saistītas ar elektroenerģijas sadales pakalpojumu sniegšanu, veido vienas vienības maksu EUR/kWh katrā sprieguma pakāpē.
Aprēķinot jaunus sadales pakalpojumu tarifus tika uzskaitīts LDz saņemto sadales un pārvades pakalpojumu būtisks pieaugums un pārējo tarifā iekļauto izmaksu nebūtisks pieaugums vai pat samazinājums LDz pastāvīgas darbības optimizēšanas ietvaros.
2023.gadā piegādātās elektroenerģijas izcelsme