Arvien vairāk kravu pārvadājumiem izvēloties dzelzceļu, ir iespējams mazināt transporta nozares radīto ietekmi uz vidi. Atsaucoties VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) aicinājumam, pievēršot uzmanību dzelzceļam kā videi vienam no draudzīgākajiem pārvadājumiem, Rīgas pasažieru stacijā šonedēļ piestājis Noasa vilciens – garākais mākslas darbs uz riteņiem, kas kopš 2018.gada decembra apceļo visu Eiropu.
Starptautiskās koalīcijas “Rail Freight Forward” vilciens – ar dzīvnieku attēliem apgleznoti konteineri - Rīgas pasažieru stacijā uz 12.ceļa būs apskatāms līdz piektdienai, 9.augustam. Pirmdien, 5.augustā, ar Noasa vilcienu un VAS “Latvijas dzelzceļš” aktivitātēm saistībā ar klimata pārmaiņu mazināšanu iepazīstināja uzņēmuma prezidents Edvīns Bērziņš.
“Noasa vilciens ir ne tikai mākslas darbs, tas vienlaicīgi ir vides aizsardzības vēstnesis, kas radīts, iedvesmojoties no Noasa šķirsta, ko var uzskatīt par vēsturē senāko vides aizsardzības simbolu. Arī LDz tiecas uz arvien klimatam draudzīgāku risinājumu ieviešanu gan meklējot alternatīvas dīzeļdegvielai, gan īstenojot apjomīgo dzelzceļa elektrifikācijas projektu, kas primāri ir balstīts uz vides mērķu sasniegšanu, ” uzsver E. Bērziņš.
“Rail Freight Forward” mērķis ir panākt, lai līdz 2030.gadam Eiropā pa dzelzceļu pārvadātu 30% no kopējā kravu apjoma pašreizējo 18% vietā. Latvija šajā ziņā mērķi jau ir pārsniegusi – 2018.gadā pa dzelzceļu pārvadāti nedaudz vairāk kā 38% no visa kopējā kravu apjoma. Pa LDz infrastruktūru pērn pārvadāti 49,2 miljoni tonnu kravu, kas ir par 12,5% vairāk nekā gadu iepriekš. Kā uzsver LDz prezidents – neskatoties uz Latvijas augstajiem rādītājiem, pie sasniegtā nedrīkst apstāties un pa dzelzceļu pārvadāto kravu apjoms jāturpina palielināt.
Par dažādām klimata pārmaiņu sekām ir dzirdams ik dienas, šie jautājumi augsta līmeņa sanāksmju dienaskārtībā parādās arvien biežāk un tiem tiek piešķirta arvien lielāka prioritāte. Pasaules Dabas fonda valdes priekšsēdētājs Uģis Rotbergs: “Klimata izmaiņas notiek ļoti strauji, un mums vairs nav laika gaidīt. Arī Pasaules Ekonomikas forumā Davosā kā šī brīža lielākie izaicinājumi tika minēti klimata krīze un dabas daudzveidības saglabāšana. Viens no lielākajiem izaicinājumiem ir: kā ekonomisko izaugsmi atsaistīt no fosilajiem enerģijas avotiem. Mēs būtu priecīgi, ja arī citas nozares, līdzīgi kā dzelzceļa nozare, meklētu risinājumus klimata pārmaiņu mazināšanai."
Noasa vilciena iniciatīvas autori uzsver: kravu pārvadājumi pa dzelzceļu izmaksu ziņā ir sešas reizes izdevīgāki nekā autoceļu pārvadājumi, kas ir saistīts ar enerģijas izmaksām. Tāpat dzelzceļa kravu pārvadājumi ir vispiemērotākais veids, kā apvienot ekonomisko izaugsmi ar klimata mērķiem.
“Rail Freight Forward” koalīcijā ir apvienojušies vairāki lielie Eiropas dzelzceļa un loģistikas uzņēmumi, tostarp, Deutche Bahn, Itālijas dzelzceļa uzņēmums, Šveices dzelzceļa kravu pārvadājumu uzņēmums, kā arī Starptautiskā dzelzceļu savienība (UIC), kā arī Eiropas dzelzceļu un infrastruktūras uzņēmumu kopiena (CER).
Šie uzņēmumi un organizācijas ir apzinājušies, kādu ietekmi uz klimatu atstāj transporta nozare un ka kravu pārvadājumu pārnešana no autoceļu pārvadājumiem uz dzelzceļu var palīdzēt novērst klimata pārmaiņas.
Koalīcijas mērķis ir ne tikai mazināt transporta nozares negatīvo ietekmi uz klimatu un tuvoties klimata pārmaiņu apturēšanas mērķiem, bet dzelzceļa pārvadājumu sektoru padarīt par augstas pievienotās vērtības, efektīvu un ilgtspējīgu sistēmu, kas ir kā Eiropas loģistikas nozares mugurkauls.