2014.gads “Latvijas dzelzceļam” (LDz) bija ļoti sekmīgs gan attīstības, gan kravu pārvadājumu jomā – pārvadāti 57,04 miljoni tonnu, kas ļāva LDz saglabāt līderpozīcijas Baltijas valstu dzelzceļa uzņēmumu starpā, kā arī pabeigts līdz šim vērienīgākais, vairāk nekā 100 miljonus eiro vērtais investīciju projekts “Otrā sliežu ceļa būvniecība posmā Skrīveri-Krustpils”.
VAS “Latvijas dzelzceļš” apgrozījums pērn bija 224,9 miljoni eiro (2013.gadā - 218 miljoni eiro), savukārt, peļņa 10,7 miljoni eiro. (2013.gadā - 79.8 miljoni eiro), 2013. gada peļņa bija ievērojami lielāka nekā citus gadus, jo lielākā tās daļa tika gūta no kravas vagonu parka pārvērtēšanas un nodošanas meitas sabiedrībai SIA „LDz Cargo”, kas bija vienreizējs darījums un nebija saistīts ar naudas plūsmu.
2014. gadā Latvijas dzelzceļa koncernā kopumā vidēji nodarbināti 12 316 darbinieku, un nodokļos koncerns pērn samaksājis 105,1 miljonu eiro.
“Ņemot vērā sarežģīto ģeopolitisko un ekonomisko situāciju, kā arī pieaugošo tranzītkoridoru savstarpējo konkurenci, pagājušā gada rādītājus uzskatām par ļoti augstu sasniegumu,” komentē LDz prezidents Uģis Magonis.
Pozitīvi VAS “Latvijas dzelzceļš” darbību vērtē arī akcionāra – Satiksmes ministrijas – pārstāve, SM Valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa. “Vērtējot LDz rādītājus, ir ļoti nozīmīgi paturēt prātā, ka, neskatoties uz to, ka uzņēmums strādā brīvā tirgus apstākļos un starptautiski konkurē ar citu valstu dzelzceļa kompānijām, Latvijas mērogā LDz uzskatāms par stratēģisko uzņēmumu, kura galvenais uzdevums ir nevis peļņas gūšana, bet valstij nozīmīgās transporta nozares sekmīgas attīstības nodrošināšana. Ja uzņēmums strādā ar peļņu, tas ir īpaši sekmīgs rādītājs,” uzsver Dž. Innusa.
2014.gadā VAS “Latvijas dzelzceļš” turpināja vērienīgus investīciju projektus. 2014. gada beigās tika pabeigta otrā sliežu ceļa būvniecība posmā Skrīveri – Krustpils, kas ļaus ievērojami palielināt vilcienu caurlaides spēju, kustības ātrumu un drošību virzienā no Krustpils līdz Rīgai – līnijā, pa kuru Latvija pārvadā visvairāk kravu.
Ne mazāku izaicinājumu radīja vēl viens ļoti nozīmīgs ES Kohēzijas fonda līdzfinansēts infrastruktūras investīciju projekts – Rīgas Šķirotavas stacijas šķirošanas uzkalna modernizācijas projekts. Lai gan projektu paredzēts pabeigt 2015.gadā, nozīmīgākie darbi uzkalna pārbūvē veikti 2014.gadā, tāpēc vilcienu formēšanas procesu nācās īstenot blakus esošajās stacijās. Pēc 38,9 miljonus eiro vērtās uzkalna modernizācijas tā jauda tiks palielināta par 30%, un līdz ar to arī vilcienu satiksme varēs noritēt daudz drošāk, raitāk un modernāk.
Līdzās šiem projektiem LDz īsteno arī virkni citu būtisku projektu, tostarp Daugavas kreisā krasta attīstības projektus Rīgā: “Stacijas Bolderāja 2 ar savienojošo ceļu uz Krievu salas termināliem būvniecība” un „Signalizācijas, telekomunikācijas un elektroapgādes sistēmu modernizācija iecirknī Bolderāja 1 – Zasulauks”. Tāpat pasažieru infrastruktūras attīstības jomā paredzēts modernizēt stacijas un labiekārtot peronus 16 stacijās Jelgavas un Jūrmalas virzienā projekta “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” ietvaros.
Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un piecām meitas sabiedrībām – AS LatRailNet, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA LDz Cargo, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Apsardze.