Lai aicinātu auto, moto, velosipēdu vadītājus un gājējus ievērot satiksmes noteikumus pie dzelzceļa pārbrauktuvēm, VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) atsaucoties Eiropas Komisijas un Starptautiskās dzelzceļu savienības (UIC) aicinājumam sadarbībā ar Valsts policiju, Ceļu satiksmes drošības direkciju un Latvijā pazīstamiem motosportistiem ceturtdien, 7. jūnijā rīko sociālu akciju, atzīmējot Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas dienu.
Šajā dienā LDz uz visvairāk noslogotajām Rīgas un Daugavpils pārbrauktuvēm rīko īpašu akciju, kuras ietvaros LDz un Valsts policijas pārstāvji kopā ar sabiedrībā pazīstamiem motosportistiem aicina automobiļu, motociklu, velosipēdu vadītājus un gājējus ievērot noteikumus šķērsojot dzelzceļu, kā arī informē par iespējamām sekām, ja noteikumi netiek ievēroti.
· Rīgā, Liepājas ielas pārbrauktuvē autovadītājus uzrunās 2000. gada Eiropas čempions, 2011. gada Lietuvas čempions, vairākkārtējs Latvijas čempions motokrosā Lauris Freibergs.
· K rustpils ielas pārbrauktuvē ar satiksmes dalībniekiem sarunāsies Pieckārtējais pasaules čempions motokrosā motocikliem ar blakusvāģiem Kristers Serģis.
· Vietalvas ielas pārbrauktuvē autovadītājus gaidīs 2004. gada Latvijas un Baltijas čempions, 2007. un 2010. gada Latvijas čempions, 2010. gada Latvijas čempions motokrosā Toms Macuks.
· 2009. gada L.A.M.A. vicečempions motokrosā 85cc klasē Rolands Bleidels autovadītājus informēs Tilta ielas pārbrauktuvē Rīgā.
Latvijā līdzīgi kā citur Eiropā dzelzceļa negadījumi visbiežāk notiek uz dzelzceļa pārbrauktuvēm. Turklāt 99% negadījuma izraisītājs ir ceļu satiksmes dalībnieks, nevis nenostrādājusi barjera, dzelzceļa luksofors vai brīdinošais skaņas signāls. Cilvēki mēdz būt nepacietīgi un pārdroši un šķērso pārbrauktuves laikā, kad tai tuvojas vilciens, ignorējot nolaistas drošības barjeras un mirgojošus brīdinājuma signālus.
2011. gada statistika Latvijā
· 21 reizi, transportlīdzeklim šķērsojot slēgtu pārbrauktuvi, bojātas dzelzceļa aizsargbarjeras.
· Patvaļīgi un pārdroši rīkojoties, izraisītas 10 sadursmes ar vilcienu.
· Traumas guvuši četri transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri.
· Divi cilvēki gājuši bojā.
· 876 transportlīdzekļu vadītāji sodīti par Dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanas noteikumu pārkāpšanu.
2012. gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā jau notikušas piecas autotransporta sadursmes ar vilcienu, cietis viens cilvēks.
„Sabiedrībā un diemžēl arī presē atkārtojas aplamais priekšstats, ka dzelzceļa negadījumos vainojams vilciens – piemēram, raksturīga ir frāze: „Vilciens notrieca gājēju”, kaut gan tai vajadzētu skanēt šādi: „cilvēks, neuzmanīgi šķērsojot sliedes, pakļuva zem vilciena”, norāda LDz prezidents Uģis Magonis. „Šo aplamo uzskatu var mainīt tikai apvienojot vairāku dzelzceļa uzņēmumu, policijas, CSDD un starptautisko organizāciju spēkus lai kopīgi izglītotu sabiedrību un pievērstu tās uzmanību drošībai uz dzelzceļa, kā mēs to darām šodien – Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas dienā,” vērtē U. Magonis.
Dzelzceļa negadījumos cietušie cilvēki
Satiksmes drošības kampaņas ietvaros jūnijā informatīvie bukleti būs pieejami visās Ceļu satiksmes drošības direkcijas nodaļās Latvijā. Valsts policijas pārstāvji jūnijā pievērsīs pastiprinātu uzmanību dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsotājiem, rīkojot reidus un dalot informatīvo bukletu Kas jāzina šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuvi ceļu satiksmes dalībniekiem.
Biežākie iemesli, kādēļ cilvēki šķērso dzelzceļa pārbrauktuves, lai gan tā ir slēgtas:
- Steiga . Cilvēki spriež: „Es protu novērtēt attālumu līdz vilcienam! Paspēšu!” , „Esmu to darījis iepriekš. Nekas slikts nav noticis. Nekas neatgadīsies arī šoreiz.”
- Neuzmanība. Cilvēki aizbildinās: „Mašīnā skaļi skanēja mūzika.”, „Bērni trokšņoja uz aizmugurējā sēdekļa.”, „Es runāju pa telefonu.”, „Ievadīju GPS meklētājā datus.”
- Nogurums. Tas nereti raksturīgs tālbraucējiem šoferiem, kā arī cilvēkiem, kas atgriežas mājās no nakts pasākumiem. Saskaņā ar Starptautiskā dzelzceļu savienības (UIC) pētījumu nogurums kļūst par cēloni 20% dzelzceļa negadījumu.
- Apreibinošo vielu lietošana. Saskaņā ar UIC – tas kļūst par cēloni 25% dzelzceļa negadījumiem.
- Ātruma ierobežojumu pārkāpšana. Ātrums kļūst par iemeslu 30% no letālajiem dzelzceļa negadījumiem.
Ja vien cilvēki ievērotu brīdinājumus un nogaidītu, līdz pārbrauktuve no jauna tiek atvērta braukšanai, šādi gadījumi nenotiktu – par to pārliecināti visdažādāko pasaules valstu satiksmes drošības speciālisti. „Aizvērtas pārbrauktuves šķērsošana nav nejaušība, vai neuzmanība – tā ir katra paša apzināta rīcība, kuru var tik pat apzināti – nepieļaut,” pārliecināts LDz prezidents Uģis Magonis.
Maijs Latvijas dzelzceļam aizritēja bērnu drošības zīmē – LDz rīkoja vairāk kā 30 Drošības stundas vairākās Latvijas pilsētās, kurās atraktīvā veidā, spēlējot spēles un skatoties īpaši sagatavotas multfilmas mācīja bērniem, kā pareizi uzvesties dzelzceļa tuvumā. LDz devās uz Alūksnes novadu, Rēzekni, Ventspili, Ogri, vairākām Rīgas skolām, kā arī ar drošības stundām piedalījās Ķīpsalā notikušajā izstādē Bērnu pasaule 2012. Kopumā stundas apmeklēja vairāk kā 2500 bērni.
7. jūnijā Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas diena tiek atzīmēta ne vien Latvijā, bet vēl 41 pasaules valstī. Jau ceturto gadu šī pasākuma iniciators ir Starptautiskā dzelzceļu savienība par dienas moto izvirzot aicinājumu: „Ievēro noteikumus šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuvi!”
Negadījumu statistika uz dzelzceļa pārbrauktuvēm (Latvijā un Latgalē)
2006. gads
Latvijā - 27 sadursmes, 12 cietušie, 3 no tiem nāvējoši
Latgalē – 8 sadursmes, 9 cietušie, 2 no tiem nāvējoši
2007. gads
Latvijā -11 sadursmes, 4 cietušie, 1 no tiem nāvējoši
Latgalē – 4 sadursmes, 0 cietušie, 0 no tiem nāvējoši
2008. gads
Latvijā - 11 sadursmes, 7 cietušie, 3 no tiem nāvējoši
Latgalē – 1 sadursmes, 0 cietušie, 0 no tiem nāvējoši
2009. gads
Latvijā - 10 sadursmes, 8 cietušie, 1 no tiem nāvējoši
Latgalē – 4 sadursmes, 5 cietušie, 1 no tiem nāvējoši
2010. gads
Latvijā - 11 sadursmes, 10 cietušie, 3 no tiem nāvējoši
Latgalē – 2 sadursmes, 1 cietušais, 0 no tiem nāvējoši
2011. gads
Latvijā - 10 sadursmes, 6 cietušie, 2 no tiem nāvējoši
Latgalē – 1 sadursme, 2 cietušie, 1 no tiem nāvējoši
2012. gads janvāris - maijs
Latvijā - 5 sadursmes, 1 cietušie, 0 no tiem nāvējoši
Latgalē – 2 sadursmes, 0 cietušie, 0 no tiem nāvējoši
Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un piecām meitassabiedrībām – AS LatRailNet, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA LDz Cargo, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Apsardze.
Sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa