Latest news

Izvēlne

Eiropas dzelzceļi pieprasa izmainīt ES transporta politiku

Otrdiena, 23 Februāris, 2010

Pagājušā nedēļā Eiropas Savienības (ES) transporta komisāram Sīmam KALLASAM (Siim Kallas) un Konījam HEDEGARDAM (Conie Hedegaard), kas atbildīgs par klimata izmaiņu jautājumiem, oficiāli tika iesniegti paziņojumi par nākotnes Eiropas transporta politiku. Paziņojumu projektu sagatavoja Eiropas dzelzceļu un infrastruktūras uzņēmumu kopiena (CER) un tos apstiprināja 74 šīs organizācijas biedri.

Paziņojumos tiek pieprasīts pilnībā izmainīt ES transporta politiku, lai beidzot sasniegtu reālu progresu transporta izmešu samazināšanā: «Patreizējā transporta politika ir pretrunā ar ES dominējošo mērķi par siltumnīcas efektu veidojošo izmešu samazināšanu,» teikts paziņojumos. Iepriekšējās nedēļas sākumā paziņojumi bija izsūtīti abiem komisāriem un citiem ES institūciju pārstāvjiem. Desmit lappušu garais CER paziņojums jeb memorands «Vai ir pietiekami darīts, lai izveidotu ilgtspējīgu un ekonomisku transporta sistēmu?», kas nosūtīts Eiropas Komisijas (EK) viceprezidentam S.Kallasam, piedāvā kopsavilkumu par patreizējo ES transporta un dzelzceļa politiku, kā arī ieteikumus jaunajai EK šīs politikas pilnveidošanai nākotnē.

Pēdējos desmit gados dzelzceļa daļa kravu pārvadājumos Centrālās un Austrumeiropas dzelzceļos samazinājusies no 10 procentu punktiem līdz 30% zem EK Transporta Baltajā grāmatā 2001. gadā noteiktā mērķa, kas bija 35% no visiem kravu pārvadājumiem. Tas lielā mērā noticis vienpusīgās ES transporta politikas dēļ. 2001. gada Transporta Baltā grāmata lika ievērojamu uzsvaru uz jautājumiem par Eiropas dzelzceļa pārvadājumu tirgus liberalizēšanu, godīgu konkurenci starp atšķirīgu transporta veidu pārvadātājiem, kā arī adekvātu par infrastruktūras finansēšanas modeli. Tomēr praksē ES politika bija galvenokārt vērsta uz dažādu regulu izdošanu un dzelzceļa tirgus liberalizāciju, kamēr jautājumi par finansēšanu un godīgu konkurenci bija atstāti novārtā. Šajā sakarā CER memorands brīdina: « […] Pieredze rāda, ka bez citu nosacījumu ievērošana viena pati dzelzceļa tirgus liberalizēšana var paātrināt dzelzceļa kravu pārvadājumu daļas samazinājumu.»

 

Pēc CER preses relīzes materiāliem sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa