Latvijas dzelzceļš (LDz) 2009. gadā izdevās ne tikai saglabāt kravu pārvadājumu apjomu gandrīz 2008. gada līmenī, kas bija rekorda gads LDz kravu pārvadājumu vēsturē, bet arī uzturēt pozitīvus finanšu rādītājus: koncerna neto apgrozījums pērn bija 284 miljoni latu gadā, bet peļņa 5,9 miljoni latu, savukārt LDz koncerna likviditātes koeficents atbilstoši 2009.gada finanšu rādītājiem ir 1,25.
LDz pagājušajā gadā valsts budžetā nodokļos iemaksājis 69,38 miljonus latu, no kuriem 31,78 miljoni latu bija sociālās apdrošināšanas iemaksas, 17,35 miljoni latu iedzīvotāju ienākuma nodoklis, bet 16,76 miljoni latu akcīzes nodoklis.
2009.gadā LDz svinēja uzņēmuma 90-gadi, saglabāja rekordapjomu kravu pārvadājumos un gatavojās vērienīgākajam dzelzceļa infrastruktūras būves projektam – otra sliežu ceļa izbūvei posmā Skrīveri-Krustpils.
Uģis Magonis, LDz valdes priekšsēdētājs: “Pagājušajā gadā saglabājām pārvadājumu apjomu gandrīz 2008.gada līmenī, kurā uzstādījām kravu pārvadājumu apjoma rekordu. Par pagājušo gadu varam būt gandarīti arī konteineru pārvadājumu jomā, jo tajā sasniedzām vēsturisku rekordu, bet šī gada rezultāti liecina, ka konteineru pārvadājumi šogad pārsniegs pagājušā gada rādītājus.”
Labie rādītāji kravu pārvadājumos apliecināja, ka nepieciešams pilnveidot infrastruktūru, jo uz Latvijas Baltkrievijas robežas (Latvijas un ES ārējā robeža) šajos gados tika pārsniegta pieļaujamā infrastruktūras jaudas rezerve. Tāpēc ar ES atbalstu pagājušajā gadā šajā posmā LDz izbūvēja otru sliežu ceļu, pa kuru jau uzsākta kustība.
Uzņēmums pagājušajā gadā pabeidza visus sagatavošanas darbus vienam no ievērojamākajiem infrastruktūras būves projektiem LDz vēsturē – otra sliežu ceļa būvniecībai posmā Skrīveri-Krustpils 52 kilometru garumā, - ko īstenos apgūstot ES fondu līdzekļus. Nākotnē tas ļaus palielināt pārvadāto kravu apjomus Austrumu-Rietumu koridorā un attīstīt tik nozīmīgo tranzīta nozari starp ES un savienības Austrumu kaimiņiem.
“Mēs – LDz – esam vairākkārt uzsvēruši, ka ļoti rūpīgi un pārdomāti izturamies pret investīciju politiku, proti, investējam tikai tad, kad zinām cik ilgā laikā atpelnīsim ieguldīto. Pašreizējā transporta nozares attīstība ļauj mums lūkoties nākotnē ar optimismu un investēt rēķinoties, ka ieguldīto atgūsim ar uzviju,” komentē U.Magonis.
Koncerns Latvijas dzelzceļš (LDz) ir lielākais uzņēmums Latvijā pēc nodarbināto skaita, lielākais sociālā nodokļa maksātājs un pamatoti uzskatāms arī par Latvijas tranzītbiznesa mugurkaulu, kas, sadarbībā ar trim lielākajām neaizsalstošajām Latvijas ostām, nodrošina stabilu tranzītkravu plūsmu visu gadu. Lielākā pārvadājumu daļa – vairāk kā 99% - pieder ārvalstu kravu nosūtītājiem un saņēmējiem, kas nodrošina valstij ievērojamu pakalpojumu eksporta apjomu un līdz ar to arī ieņēmumus.
Pagājušajā gadā LDz rekonstruējis 74,8 km sliežu ceļu, veiktas 60 pārmiju komplektu nomaiņas, 32,5 km sliežu ceļu veikts tā dēvētais “B” tipa sliežu ceļu remonts, kas paredz sliežu ceļu uzturēšanu bez kapitālā remonta veikšanas. Īstenots projekta posms par vilcienu kustības automātisko sistēmu modernizāciju, kuru paredzēts pabeigt līdz šī gada beigām.
2009.gads LDz bija ievērojams arī ar ļoti nozīmīgu jubileju – uzņēmums 5.augustā nosvinēja savas pastāvēšanas 90-gadi. Par godu šim ievērojamajam notikumam LDz izdeva dzelzceļa vēsturei veltītu grāmatu Dzelzceļi Latvijā¸ kas grāmatnīcās pieejama gan latviešu, gan krievu un angļu valodās un ir kļuvusi ļoti pieprasīta. Sadarbībā ar Latvijas Pastu kopīgi veidota arī LDz vēsturei veltīta pastmarku sērija, savukārt sadarbībā ar radošo apvienībuLabvakar izveidota LDz vēsturei veltīta dokumentāla filma Sliežu josta, kurā dzelzceļa vēsture aplūkojama kopā ar Latvijas un latviešu tautas vēsturi.
90-gadei par godu pagājušā gada martā Rīgas pilī LDz organizēja starptautisku zinātniski-pētniecisku konferenci Latvijas dzelzceļi: pagātne, tagadne, nākotne, kurā piedalījās dzelzceļa pētnieki un eksperti Baltijas valstīm, Krievijas, kā arī no starptautiskajām organizācijām.
Pagājušajā gada jūlijā katru trešdienu tika rīkoti Garie muzeja vakari Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā izvērtās par svētkiem lieliem un maziem ar daudzu muzikālu grupu priekšnesumiem un drošības stundām elektriskajā vilcienā. Vienā jo šādiem vakariem par godu jubilejai LDz prezentēja restaurēto šaursliežu dzelzceļa tvaika lokomotīvi ML 657, kas ir viens no ievērojamākajiem muzeja eksponātiem.
Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un četrām meitassabiedrībām – SIA LDz Cargo, kas nodarbojas ar dzelzceļa kravu pārvadājumiem; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Apsardze.
Sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa