Eiropas Komisijas statistikas birojs, izvērtējot “Latvijas dzelzceļa” (LDz) ilgtermiņa biznesa plānu 2017.-2036.gadam, kurā nozīmīgākais investīciju projekts ir Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija, atzinis LDz plānoto investīciju atdeves rādītājus un to aprēķinus par pamatotiem un pietiekamiem, vienlaikus norādot, ka elektrifikācijas projekta īstenošanai nepieciešamā uzņēmuma pamatkapitāla palielināšana visdrīzāk atstās ietekmi uz valsts budžetu.
“Prezentētais biznesa plāns ir balstīts uz pamatotiem pieņēmumiem, kur kopējā uzņēmumu grupas rentabilitāte ievērojami palielinās galvenokārt izmaksu samazināšanas dēļ. Plānotās investīcijas parāda pozitīvu kapitāla atdeves attiecību,” teikts Eurostat paziņojumā.
LDz vairākkārt uzsvēris elektrifikācijas projekta nepieciešamību visas Latvijas tranzīta nozares konkurētspējas palielināšanai globālā un Baltijas reģiona transporta tirgū, īpaši ņemot vērā Lietuvas dzelzceļa oficiālos plānus tuvākajos gados elektrificēt dzelzceļa savienojumu no Baltkrievijas robežas līdz Klaipēdas ostai. Arī vairāki globāli transporta uzņēmumi, tostarp LDz partneris DHL Global Forwarding arvien vairāk uzsver tā saukto “zaļo koridoru” nozīmi, izvēloties sadarbības partnerus savās piegādes ķēdēs, lai samazinātu CO2 izmešu daudzumu atmosfērā – DHL ir paziņojis, ka līdz 2050.gada plāno nodrošināt kravu piegādi, izmantojot transportu, kas nerada gāzu emisijas. Turklāt arī Eiropas transporta politikas Baltā grāmata nosaka, ka nepieciešams samazināt dzelzceļa transporta radīto ietekmi uz vidi.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2017.gada 17.janvāra lēmumu par dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu, eksperti izvērtēs Eurostat atzinumu un atbilstoši tam valdībā tiks skatīts jautājums par projekta finansēšanas avotiem.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.