Kazahstānas vicepremjers Askars Mamins šodien Rīgā, tiekoties ar VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) prezidentu Edvīnu Bērziņu, norādīja, ka Kazahstāna izvēlējusies Latviju kā galveno kravu loģistikas un distribūcijas centru Baltijas valstīs un aicināja sadarboties uz Kazahstānas-Ķīnas robežas esošās Horgosas ostas attīstīšanā.
A.Mamins norādīja, ka ņemot vērā konteinerkravu apjoma palielināšanos Kazahstānas dzelzceļa sistēmā, līdz 2020.gadam Latvijas virzienā konteinerkravu apjoms varētu sastādīt 200 tūkstošu konteineru vienību ar iespējamu apjomu palielināšanu. “Tas ir ievērojams skaits. Esam izvēlējušies Latviju par vietu, kur veidot loģistikas un distribūcijas centru Baltijas reģionā, tāpēc paļaujamies uz ciešu sadarbību,” uzsvēra A.Mamins.
Kazahstānas vicepremjera vizītes laikā LDz prezidents E.Bērziņš un Kazahstānas dzelzceļa viceprezidents Sanžars Jelubajevs parakstīja memorandu par sadarbību tranzīta maršrutu attīstībā, tostarp kopīgu darbu uz Kazahstānas un Ķīnas robežas topošā Horgosas ostas loģistikas centra attīstībā un jaunu tranzīta plūsmu nodrošināšanā caur to. Saskaņā ar memorandu abas puses apņemas nodrošināt konteinervilcienu pārvadājumus no Ķīnas caur Kazahstānu līdz Rīgai, kā arī savstarpēji sadarbosies, lai Horgosas ostas teritorijā sekmētu pārvadāto kravu apstrādi transportēšanai uz Eiropu un atpakaļ uz Ķīnu.
Savukārt LDz meitasuzņēmums “LDz Loģistika” parakstīja transporta ekspedīcijas līgumu ar Kazahstānas dzelzceļa meitasuzņēmumu “KTŽ Express”.
Kā apliecinājums veiksmīgai sadarbības uzsākšanai tieši šodien no Urumči pilsētas Ķīnā tika palaists pirmais Kazahstānas dzelzceļa organizētais konteinervilciens maršrutā “Urumči-Altinkola-Rīga-Roterdama”. No Rīgas uz Roterdamu krava tiks nogādāta, izmantojot jūras savienojumu.
Edvīns Bērziņš: “Kazahstāna ir ļoti nozīmīgs partneris tranzīta plūsmu nodrošināšanā starp Ķīnu un Eiropu, un jaunas stratēģiskas partnerības izveide ir izšķiroši svarīga jaunu kravu pārvadājumu piesaistē. Kazahstāna, tāpat kā Latvija patlaban lielu lomu piešķir Ķīnas kravu pārvadājumu nodrošināšanai, un Horgosas osta uz Ķīnas robežas ir tālredzīgs risinājums. Tikpat tālredzīgi mums ir savlaicīgi iesaistīties gan šī, gan Baltkrievijā topošā “Lielā akmens” projekta un citu stratēģiski nozīmīgu projektu attīstībā, kas nākotnē nodrošinās pieaugošu kravu plūsmu.”
Sarunas par sadarbību Horgosas ostas kontekstā tika sāktas šovasar, kad LDz starptautiskās izstādes „EXPO Astana 2017” ietvaros Kazahstānas galvaspilsētā rīkoja Tranzīta un loģistikas nedēļas pasākumus, kuros piedalījās arī A.Mamins un Kazahstānas dzelzceļa augstākā vadība.
Horgosas osta ir viens no nozīmīgākajiem loģistikas nozares attīstības projektiem Kazahstānā, un ar to tiek saistītas lielas perspektīvas jaunu kravu plūsmu piesaistē un apstrādē.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.