Šī gada 30.augustā apritēs 30 gadi, kopš tika dibināts Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs. Lai atskatītos uz šajās desmitgadēs paveikto un nosvinētu muzeja jubileju, ikviens interesents tiek laipni aicināts uz īpašiem svētku notikumiem. No šī gada 15.augusta Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā ir skatāma izstāde “Latvijas dzelzceļa vēstures muzejam – 30!”, kas atspoguļo muzeja attīstību no tā dibināšanas līdz pat mūsdienām, savukārt 31.augustā visas dienas garumā muzejā notiks Perona svētki ar plašu svētku programmu!
Viens no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja dibināšanas lieciniekiem un līdzdalībniekiem pirms 30 gadiem bija Toms Altbergs, kurš pašlaik ir muzeja zinātniski pētnieciskā darba vadītājs. Atskatoties uz muzeja attīstībā aizvadītajiem gadiem, T.Altbergs atzīst: “Laikā kopš muzeja dibināšanas ir paveikts patiešām ļoti daudz – ir pētītas, vienkopus savāktas, glabātas un sistematizētas Latvijas dzelzceļa vēstures liecības, vairotas un attīstītas muzeja kompetences, lai šo rūpīgi izloloto vēsturisko mantojumu varētu ar cieņu un godu nodot nākamajām paaudzēm. Līdz nepazīšanai ir mainījusies gan muzeja ēka, gan arī vēsturiskie ritekļi, kas uz muzeju tikuši atvesti no malu malām. Muzeja krājumā ir atrodami vairāk nekā 20 500 visdažādākie ar dzelzceļu tieši un netieši saistīti priekšmeti, muzeja apmeklētāji ir īpaši iecienījuši arī Baltijā lielāko un modernāko dzelzceļa maketu, kura miniatūro pasauli pētot un vērojot, pazūd laiks. Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā šajās desmitgadēs ir restaurēti 30 vēsturiskie ritekļi, un mums ir pamats lepoties ar plašāko platsliežu ritošā sastāva kolekciju Baltijā”
Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja vadītājs Jānis Indriksons: “Mūsu muzejs stāsta par dzelzceļa nozares vēsturi Latvijā no tās pirmsākumiem, kas meklējami 19.gadsimta otrajā pusē. Taču arī pašam muzejam jau ir izveidojusies sava cienījama un interesanta vēsture. Sagaidot Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja 30.gadadienu, esam parūpējušies, lai mūsu apmeklētāji varētu iepazīt arī muzeja stāstu - izstādē ir aplūkojami vēsturiski foto un video kadri - atklājot apmeklētājiem, kā muzejs tika dibināts, kā senāk izskatījās muzeja ēka, kā noritējusi pirmā izstāde, kā izskatījušies ritekļi pirms to restaurācijas un vēl daudz ko citu. Arī gaidāmajos Perona svētkos, atzīmējot muzeja jubileju, gaidīsim ciemos ikvienu - gan tos, kas šeit vēl nav viesojušies, gan arī mūsu pastāvīgos apmeklētājus – mēs vienmēr meklējam un rodam iespēju pārsteigt ar kaut ko jaunu!”
Perona svētki Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā notiks 31.augustā no plkst. 10.00 līdz 18.00. Šajā dienā muzeja apmeklētāji varēs ne vien iepazīt pastāvīgo ekspozīciju, bet arī aplūkot izstādi, iekāpt vēsturiskajos ritekļos, skatīties kino vilciena bagāžas vagonā, braukt ar drezīnu, piedalīties meistarklasēs, iepazīt miniatūro dzelzceļu un baudīt svētku noskaņojumu pūtēju kvintenta “Ensemble VENTUS” un DJ apvienības pavadībā.
Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs tika dibināts 1994.gada 30.augustā, tomēr ideja, ka Latvijai ir nepieciešams savs dzelzceļa muzejs, virmoja gaisā jau pirms 100 gadiem, taču tolaik jaundibinātajai Latvijas valstij un “Latvijas dzelzceļam” (tolaik “Latvijas valsts dzelzceļi”) uzsākot attīstību, dzelzceļa vēstures dokumentēšana netika sistemātiski uzsākta.
1991.gadā, jau atjaunotajā neatkarīgajā Latvijas Republikā, iecere izveidot dzelzceļa tehnikas muzeju sāka materializēties - tika izveidota darba grupa un izdots pirmais Baltijas dzelzceļa galvenā inženiera, vēlākā “Latvijas dzelzceļš” ģenerāldirektora rīkojums par ritošā sastāva, fotogrāfiju, dokumentu, karšu u.c. materiālu apzināšanu un atlasi. Pēc gada, 1992.gadā – tika nozīmēta komisija Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja izveidei, bet jau 1994.gadā tika atklāta pirmā izstāde un Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs bija nodibināts.
Pamazām muzeja rīcībā nonāca topošie krājuma priekšmeti – vēsturiskais ritošais sastāvs un citas dažādu laikmetu liecības. 1996.gadā muzeja pastāvīgās ekspozīcijas vajadzībām tika piešķirta ēka Rīgā, Uzvaras bulvārī 2A, kurā muzejs mājo joprojām. Šī būve vēsturiski pildījusi gan noliktavas ēkas, gan dzelzceļa remontdarbnīcas funkcijas. Gadu vēlāk šajā ēkā apmeklētājus jau uzņēma pirmā jauniekārtotā pagaidu ekspozīcija.
1998.gadā muzejā āra ekspozīcijā no visas Latvijas ieradās pirmie vēsturiskie ritekļi – tvaika lokomotīve, elektrolokomotīve un citi, bet 1999.gads ir zīmīgs ar to, ka tika uzstādīts pirmais dzelzceļa makets. Tas bija trīs reizes mazāks par šodien muzejā apskatāmo, taču tolaik raisīja tikpat lielu apmeklētāju uzmanību un sajūsmu.
2003.gadā Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs ieguva valsts akreditēta muzeja statusu, un tajā tika izveidota pastāvīga ekspozīcija un izstādes. Nākamajos gados notika vērienīgi visdažādāko ritekļu restaurācijas darbi, lai jau 2005.gadā viesiem tiktu atvērta muzeja āra ekspozīcija, bet 2009.gadā tika pabeigta viena no muzeja pamatekspozīcijām – Ritekļu vēsture Latvijā 1858.-1940.gados. Vēl pēc vairāku gadu rūpīga darba 2013.gadā noslēdzās muzeja dārguma – “Fēnikss” vagona restaurācija un arī tas tika nodots apskatei apmeklētājiem.
Muzeja attīstība turpinās joprojām - kopš 2019.gada tā krājums ir digitalizēts un ikvienam aplūkojams arī muzeja mājaslapā, bet 2022.gadā ekspluatācijā tika nodots Baltijā lielākais un modernākais dzelzceļa makets ar digitalizētu vadības kustību.
Plašāka informācija par Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja 30. jubilejas svētku aktivitātēm pieejama www.railwaymuseum.lv/un muzeja sociālajos tīklos.