Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) šogad atzīmē savu 25 pastāvēšanas gadadienu un LBAS 25 gadiem veltītajā sociālās partnerības pasākumā „Sadarbības partneris” tika apbalvoti LBAS un tās dalīborganizāciju izcilākie sadarbības partneri, kas sevi pierādījuši gandrīz visa gadsimta ceturkšņa garumā. LBAS sadarbības partnera balvu - lielo ozolzīli - par ilggadēju sadarbību ar arodbiedrību un izcilu ieguldījumu sociālā dialoga attīstībā saņēma arī VAS Latvijas dzelzceļš
„Šodien sakām paldies par sadarbību pašiem izcilākajiem darba devējiem, tiem, kas saprot, ka labs sociālais dialogs palielina darba ražīgumu un vairo pienesumu valsts ekonomikai, uzņēmuma attīstībai un darbinieku labklājībai. Mūsdienās, kad darba attiecības kļūst elastīgākas, un tās arvien grūtāk ir iekļaut likumu rāmjos, pirmajā vietā izvirzās komunikācija - sociālais dialogs starp darbinieku un darba devēju un tās rezultāts - darba koplīgums. Tas liecina, ka arodbiedrības loma un izaicinājumi aizvien pieaug,” uzrunājot klātesošos sacīja LBAS priekšsēdētājs Pēteris KRĪGERS.
LBAS izveidojās 1990.gadā līdz ar Latvijas neatkarības pasludināšanu, un vēl aizvien ir lielākā nevalstiskā organizācija Latvijā un vienīgais arodbiedrību centrs – nacionālā līmeņa sociālais partneris valstī. Pagājušajā gadā tika pieņemts jauns Arodbiedrību likums, un LBAS līdz šim smagās diskusijās ar politiķiem ir izdevies nosargāt Darba likumu no darba devēju vēlmes to padarīt darbiniekiem nedraudzīgāku. „Taču cīņas turpināsies, būs nepieciešamas atkal jaunas vēstuļu un cita veida protesta akcijas, mums jābūt stipriem un zinošiem, un tādēļ mums ir jābūt daudz,” saka LBAS priekšsēdētāja vietniece Līvija Marcinkēviča. „Laika gaitā esam spējuši pierādīt, ka spējam tiesiski aizstāvēt savus biedrus un uzlabot darba vidi – gan uzņēmumu, gan nozaru, gan nacionālajā līmenī, bet arodbiedrībām darba nekad nepietrūks. Ļoti svarīgi ir domāt par jauno maiņu – jaunatnes iesaistīšana arodbiedrībās ir vitāli nozīmīga.”
LBAS sadarbības partnera balvu - lielo ozolzīli - par ilggadēju sadarbību ar arodbiedrību un izcilu ieguldījumu sociālā dialoga attīstībā saņēma 17 dažādi uzņēmumi. To skaitā arī VAS Latvijas dzelzceļš, kuru izvirzīja Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrība.
Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrība (turpmāk – Arodbiedrība) kā labāko darba devēju LBAS balvai izvirzīja VAS Latvijas dzelzceļš un savā pieteikumā LBAS balvai raksta: „VAS Latvijas dzelzceļš ilgtermiņā ir sevi pierādījusi kā sociāli atbildīgu darba devēju – attīstījusi sociālo dialogu, rūpējusies par darbinieku sociālekonomisko apstākļu un darba vides uzlabošanu. Arodbiedrība uzskata, ka VAS Latvijas dzelzceļš ir devusi milzīgu ieguldījumu Latvijas tautsaimniecības un ekonomikas attīstībā, ko izjūt ikviens Latvijas iedzīvotājs, kurš saņem par nodokļu naudu apmaksātos valsts pakalpojumus.
VAS Latvijas dzelzceļš ir viens no vērtīgākajiem uzņēmumiem Latvijā un lielākais darba devējs, kas maksā vislielākos darbaspēka nodokļus valstī. Pērn šo nodokļu kopsumma bija vairāk nekā 150 miljoni eiro. Latvijas dzelzceļa vadības pārdomātas politikas rezultātā joprojām izdodas nodrošināt darbu vairāk nekā 12 tūkstošiem darbinieku.
VAS Latvijas dzelzceļš devis milzīgu ieguldījumu Dzelzceļa nozares ģenerālvienošanās noslēgšanā un tās darbības nodrošināšanā, kā arī bija viens no pirmajiem darba devējiem, kurš noslēdza Darba koplīgumu un konsekventi ievēro sociālā dialoga principus.
VAS Latvijas dzelzceļš vadība vienmēr ir paudusi atbalstu Arodbiedrības vēlmei nodrošināt cienīgu un darbam atbilstošu uzņēmumā strādājošo darba samaksu.
Arodbiedrība ir pateicīga VAS Latvijas dzelzceļš vadībai par veiksmīgu konstruktīva dialoga veidošanu ar darbiniekiem, kā rezultātā ar visiem VAS Latvijas dzelzceļš koncerna uzņēmumiem ir noslēgti darba koplīgumi, kas viennozīmīgi uzlabo strādājošo stāvokli.”
Apbalvojumu saņēma VAS Latvijas dzelzceļš prezidents Uģis MAGONIS.
“Latvijas dzelzceļa koncerns iepriekšējo gadu laikā veicis vērienīgas reformas, lai ne tikai juridiski atbilstu Eiropas Savienības prasībām konkurences un labas pārvaldības jomā, bet arī mainītu uzņēmumā iepriekš gadu desmitiem pastāvošo izpratni par dialogu ar strādājošajiem, kā arī sabiedrību.
Latvijas dzelzceļš nebūtu sasniedzis vairākkārtējus kravu pārvadājumu rekordus, bez augsti kvalificēta un ļoti motivēta darba spēka. Bieži mūsu darbinieki spēja vairākus mēnešus strādāt pārsniedzot dzelzceļa caurvedes iespējas – piemēram, stacijā, kura projektēta septiņu miljonu tonnu caurvedei gadā, apkalpojām kravas 12 miljonu tonnu apmērā.
Tāpēc ļoti ieklausāmies mūsu darbinieku viedoklī un vajadzībās – pirmkārt, jau darba jautājumos, proti, nodrošinot iespējami labākus darba apstākļus un darba vidi.
Varu droši apgalvot, ka Latvijas dzelzceļam, iespējams, ir vislabākā sadarbība ar nozares arodbiedrību. Šo sadarbību vislabāk apliecina kopīgi ar Latvijas dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrību izstrādātais koplīgums, kas mūsu darbiniekiem ļauj justies pasargātiem un atbalstītiem.
Paldies par mūsu darba novērtēšanu ar šo apbalvojumu, un strādāsim kopā, lai nākotnē vēl vairāk veicinātu sociālā dialoga attīstību!” saņemot apbalvojumu sacīja U. Magonis.