Šā gada pirmajos septiņos mēnešos pa VAS “Latvijas dzelzceļš” infrastruktūru pārvadāto kravu apjoms ir saglabājies iepriekšējā gada līmenī – kopumā pārvadāti 27,2 miljoni tonnu kravu, kas ir 100,1% attiecībā pret 2016.gada janvāri-jūliju.
Dažās kravu grupās vērojams kritums, kas saistīts ar sezonalitāti, savukārt citās izaugsme, kas līdzsvaro kopējos pārvadāto kravu apjoma rādītājus. Ņemot vērā tranzīta un loģistikas nozares sezonalitāti, jūlijā vērojams neliels kravu apjoma samazinājums, taču gada griezumā tas izlīdzinās, un kopējais kravu apjoms ir līdzvērtīgs pagājušā gada līmenim. Tostarp nedaudz pieaudzis iekšzemes pārvadājumu apjoms (0,7 miljoni tonnu jeb par 3,5% vairāk nekā pērn šajā periodā) un vairāk nekā divkārt pieaudzis sauszemes tranzīts (1,97 miljoni tonnu jeb par 118,4% vairāk nekā pērn).
Septiņu mēnešu griezumā vislielākais samazinājums vērojams eksporta jeb no ostām transportēto kravu apjomā, kas tiek izvestas no Latvijas (1 miljons tonnu jeb 65% attiecībā pret pagājušā gada septiņiem mēnešiem), - vienlaikus tieši jūlijā šajā segmentā vērojams 4,5% pieaugums. Savukārt importa pārvadājumi ir 97,8% līmenī pret pagājušo gadu (23,6 miljoni tonnu), turklāt lielākā daļa no tiem tiek vesti caur ostām uz tālākiem galamērķiem – un šis apjoms septiņos mēnešos pieaudzis par 0,4%.
Vērtējot pa kravu grupām, pieaugums gan septiņu mēnešu, gan jūlija griezumā vērojams akmeņogļu jomā (par 43,7% periodā no janvāra līdz jūlijam un par 33% - jūlijā). Tāpat šogad vairāk vests melno metālu (6,2% pieaugums) un rūdu (18,4% pieaugums), bet jūlijā pieaugums vērojams graudu pārvadājumos – to apjoms septiņas reizes pārsniedz pagājušā gada jūlija rādītājus. Savukārt samazinājums vērojams naftas produktu segmentā (par 22% septiņu mēnešu griezumā), minerālmēslu un ķīmisko kravu pārvadājumos (par 12% abās kategorijās).
Lielākajai daļai kravu izcelsmes valsts ir Krievija – šīs valsts kravu īpatsvars pirmajā pusgadā bija 78,5% no visām pa dzelzceļu transportētajām kravām jeb par 1,4% vairāk nekā pērn pirmajos sešos mēnešos. Otrs lielākais partneris ir Baltkrievija, kuras kravas sastāva ap 15% pārvadāto kravu.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.