Pa Latvijas dzelzceļa infrastruktūru 2015. gadā pārvadāti 55,6 miljonu tonnu kravu un 17,1 miljoni pasažieru, savukārt VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) neto apgrozījums pērn bija 217,8 miljoni eiro.
Salīdzinot ar 2014.gadu, kravu pārvadājumu apjoms tonnās samazinājies par 2,4%, bet pārvadāto pasažieru skaits samazinājies par 11,2%, savukārt neto apgrozījumus samazinājies par 3,1% (7,1 milj. EUR.).
2015.gadā VAS “Latvijas dzelzceļš” guvis 2,1 miljonu eiro peļņu pēc nodokļiem. Tas ir par 8,6 miljoniem eiro mazāk nekā gadu iepriekš, taču jāņem vērā, ka 2014.gadā LDz peļņu būtiski ietekmēja pārvērtēto sliežu ceļa mašīnu ieguldīšana meitas sabiedrības SIA “LDZ infrastruktūra” pamatkapitālā, kas bija vienreizējs darījums un nebija saistīts ar reālu naudas plūsmu. 2015.gadā šādu darījumu nebija.
Kopējais LDz izpildīto kapitālieguldījumu apjoms 2015.gadā sasniedza gandrīz 217 miljonus eiro, kas ir lielākais investīciju apjoms LDz pastāvēšanas laikā. Finanšu resursi ir ieguldīti pamatlīdzekļu atjaunošanā, modernizācijā, iegādē, nemateriālajos ieguldījumos un jaunu objektu būvniecībā. Kapitālieguldījumu avoti bija Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļi (65,8%), valsts līdzfinansējumus (3,6%), kā arī pašu līdzekļi un aizņemtais kapitāls (30,6%). Šo kapitālieguldījumu ietvaros realizēta virkne projektu: uzbūvēta stacija “Bolderāja 2” ar savienojošiem ceļiem uz Krievu salu, veikta Liepājas stacijas signalizācijas sistēmas modernizācija ar sliežu ceļu rekonstrukciju, maģistrālā datu pārraides tīkla modernizācija, Šķirotavas stacijas šķirošanas uzkalna rekonstrukcija, veikti sliežu ceļu rekonstrukcijas darbi, kā rezultātā palielināts kustības ātrums, drošība un uzlabota caurlaides spēja u.c..
Saistībā ar vērienīgajām investīcijām un ES fondu naudas plūsmu LDz kopējā likviditāte uz pārskata perioda brīdi ir samazinājusies līdz 0,3 – respektīvi, īstermiņa saistībās ir iekļauti nākamo periodu ieņēmumi 16,6 miljonu eiro apmērā, kas saistīti ar ES projektu un valsts budžeta līdzekļu ieguldījumiem dzelzceļa publiskajā infrastruktūrā, tāpēc finanšu līdzekļu aizplūšana šo saistību segšanai nākamajā gadā nav paredzama. Jāņem vērā, ka 2015.gadā ir paveikts lielākais kapitālieguldījumu apjoms LDz pastāvēšanas laikā. Noslēguma maksājumu 32,8 miljonus eiro par ES līdzfinansētiem investīciju projektiem LDz saņems tikai 2016.gadā. 2016.gada 1.pusgadā plānots atgūt ieguldītos līdzekļus. Ja nebūtu radusies nepieciešamība no saviem līdzekļiem investēt 32,8 miljonus eiro, likviditāte, neiekļaujot nākamo periodu ieņēmumus, būtu 1.0.
Pārskats pieejams ŠEIT.
Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un piecām meitas sabiedrībām – AS LatRailNet, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA LDz Cargo, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Aapsardze.