VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) prezidents Edvīns Bērziņš pagājušās nedēļas nogalē Irānā piedalījās starptautiskā Transporta un loģistikas forumā, kur uzsvēra Latvijas priekšrocības starptautiskajos tranzīta koridoros. Prezentējot Latviju kā vienu no starptautisko tranzīta ceļu posmiem, E.Bērziņš uzsvēra, ka Latvija aktīvi piesaista kravu plūsmas un piedalās jaunu transporta koridoru izveidē, kur viena no prioritātēm dzelzceļa nozarē patlaban ir Ziemeļu-Dienvidu koridora attīstīšana.
Vizīte Irānā saskan ar Ministru prezidenta Māra Kučinska delegācijas vizīti Indijā, kas arī notika pagājušās nedēļas beigās un kurā piedalījās LDz meitassabiedrības “LDz Loģistika” valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis, iepazīstinot Indijas kolēģus ar Latvijas iespējām jau minētā Ziemeļu-Dienvidu koridora attīstīšanā. Gan Indijai, gan Irānai ir nozīmīga loma koridora izveidē un pārvadājumu nodrošināšanā.
„Latvija sava unikālā ģeogrāfiskā novietojuma dēļ var kļūt par vārtiem starp ziemeļiem un dienvidiem,” konferencē Teherānā pauda LDz prezidents. Latvijas priekšrocība salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm ir tās sliežu ceļu platums (1520 milimetri), kas ļauj piesaistīt kravas no Āzijas reģiona un tālāk pa jūras ceļiem tās nosūtīt uz Rietumeiropu un Skandināviju. Savukārt, attīstot “Rail Baltica” projektu, Latvija kļūs par vietu, kur veidosies savienojums starp Āzijā esošo sliežu ceļu platumu un Eiropas sliežu ceļu platumu, kas ir 1435 milimetri.
Lai gan Latviju un Irānu šķir vairākus tūkstošus kilometru liels attālums, tas nav šķērslis kopīgas sadarbības attīstīšanai, uzsvēra E.Bērziņš. Viņš klātesošajiem norādīja, ka abu valstu sadarbībai ir liels potenciāls.
Līdzās Irānas transporta nozares ekspertiem un Ziemeļu-Dienvidu transporta koridora izveidē iesaistīto valstu pārstāvjiem konferencē uzstājās arī Eiropas Loģistikas asociācijas prezidents Paolo Bisonji, Antverpenes ostas vēstnieks Franks Jozefs Gīrkens, kā arī Eiropas kravu un loģistikas līderu foruma ģenerālsekretārs Gevins Rosers. Eksperti sprieda par loģistikas infrastruktūru, multimodālajiem pakalpojumiem, loģistikas mezgliem, kā arī par informāciju tehnoloģiju lomu tranzīta nozarē.
Savukārt konferences priekšvakarā LDz prezidents tikās ar Irānas dzelzceļa vadītāju Saīdu Mohammadzadehu, lai turpinātu pirms dažām nedēļām Rīgā iesāktās sarunas par sadarbību. Tikšanās laikā abas puses atkārtoti apliecināja Ziemeļu-Dienvidu transporta koridora izveides nozīmīgumu un vienojās pēc iespējas paātrināt darbu, kas veicams šī koridora ieviešanai, tostarp nosakot atbildīgās personas abu valstu dzelzceļos, kuru uzdevums būs izstrādāt optimālākos maršrutus un risinājumus kravu pārvadājumu nodrošināšanai.
Tāpat vizītes laikā norisinājušās sarunas ar kravu īpašniekiem, kuriem ir interese par Ziemeļu-Dienvidu transporta koridoru un iespējamajiem sadarbības piedāvājumiem.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.