Publikācijas datums 29.12.2021.
2021.gada 19.maijā tika parakstīts līgums ar 2021.gada 23.janvārī izsludinātā atklātā konkursa “Biznesa modeļa un tehniskās specifikācijas izstrādes pakalpojumi projekta "Sadarbspējīgas dzelzceļa sistēmas izveidošana Baltijas valstīs" īstenošanai” uzvarētāju SIA “Corporate Consulting”.
Šobrīd līguma ietvaros ir sagatavots un akceptēts pirmais nodevums, kura mērķis bija identificēt TAF un TAP TSI ieviešanai nepieciešamās izmaiņas LDz un ER, ieteikt vēlamo nākotnes biznesa modeli, kā arī definēt kritiskās funkcionalitātes, lai nodrošinātu LDz un ER dzelzceļa informācijas sistēmu atbilstību TAF un TAP TSI prasībām, kas saistītas ar infrastruktūras pārvaldītāja biznesa procesiem un infrastruktūras pārvaldītāja un dzelzceļa pārvadātāju mijiedarbību.
Galvenās nepilnības:
Izmaiņas |
Tehnoloģija
|
Dati un informācija
|
Tiesiskais regulējums
|
Tehniskā sadarbspēja Identificēt nepilnības informācijas sistēmās (prezentācijas, loģikas un datu bāzes līmenī).
|
Semantiskā sadarbspēja Identificēt datu nepilnības ziņojumapmaiņas līmenī.
|
Juridiskā sadarbspēja Identificēt nepilnības/šķēršļus esošajā likumdošanā. |
|
Izmaiņu analīze |
Universālo datu bāzu WIMO.LV un WIMO.EE ieviešana, vagonu datu bāzu RSRD.LV un RSRD.EE ieviešana.
Lai nodrošinātu ziņojumapmaiņu RFC8 koridorā, ir nepieciešams ieviest TAF/TAP CCS kopējo saskarni (CI).
Nepieciešams veikt pakāpenisku pāreju no analogās komunikācijas uz digitālo saziņu. |
Nepieciešams panākt sadarbspēju ziņojumu ģenerēšanai vai saņemšanai gan saskaņā ar CSZT, gan TAF/TAP TSI.
|
Vēlamie papildinājumi esošajā TAF TSI, lai iekļautu papildu parametrus informācijas apmaiņai, kas ļautu šo datu apmaiņu realizēt plašākā kontekstā:
|
Nodevuma ietvaros tika analizētas arī nepilnības biznesa procesos un šīs analīzes mērķis bija identificēt un demonstrēt atšķirību starp pašreizējo un mērķa procesa stāvokli.
Vienlaicīgi notiek aktīvs darbs pie kopīgas sistēmas koncepcijas un ieviešanas plāna izstrādes, pie īstenošanas plāna izstrādes, lai nodrošinātu savstarpēji izmantojamu dzelzceļa sistēmu LDz un ER, kā arī pie tehniskās specifikācijas prasību izstrādes iepirkumam par operatīvās pārvadājumu sistēmas (OPVS) sistēmas ieviešanu LDz un savstarpēji izmantojamas sistēmas VJS pilnveidošanu ER.
Iepirkumu par OPVS sistēmas ieviešanu plānots izsludināt 2022.gada 2.ceturksnī.
Publikācijas datums 27.07.2022.
VAS “Latvijas dzelzceļš” sadarbībā ar KPMG Law nodrošina iepirkuma dokumentācijas sagatavošanu operatīvās pārvadājumu vadības sistēmas iegādei Latvijas un Igaunijas dzelzceļu vajadzībām
Veicinot vienotas Eiropas dzelzceļa telpas izveidi, kā arī turpinot VAS “Latvijas dzelzceļš” un AS “Eesti Raudtee“ (Igaunija) darbības efektivizāciju un modernizāciju, VAS “Latvijas dzelzceļš“ un AS “Eesti Raudtee“ (ER) 2019.gadā parakstīja Dotācijas nolīgumu ar Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (INEA) (tagad - Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra) par projekta “Sadarbspējīgas dzelzceļa sistēmas izveide Baltijas valstīs“ īstenošanu.
Šī projekta mērķis ir nomainīt šobrīd LDz ekspluatācijā esošo automatizēto pārvadājumu operatīvās vadības sistēmu ar jaunu operatīvo transporta vadības sistēmu un papildināt esošo transporta vadības sistēmu Igaunijas dzelzceļā, tādējādi abu valstu dzelzceļos ieviešot jaunu tehnoloģisko modeli atbilstoši ES Ceturtās dzelzceļa pakotnes t.s. Drošības pīlāra tiesību aktiem. Vienlaicīgi projekta mērķis ir ieviest TAF TSI regulas 1305/2014 (tās grozījumu TAF TSI regulas 2018/278) un TAP TSI regulas 454/2011 prasības Latvijas un Igaunijas dzelzceļos.
Lai nodrošinātu Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras finansiāli atbalstītā projekta Baltijas valstīs realizāciju, juridisku palīdzību VAS “Latvijas dzelzceļš” iepirkuma dokumentācijas sagatavošanā sniedza KPMG Law.
KPMG Law sniedza atbalstu VAS “Latvijas dzelzceļš” sistēmas izstrādes iepirkuma dokumentācijas – nolikuma parauga un tā pielikumu, ieskaitot līguma projektu, – izstrādē, kas ir atbilstoša dotācijas nolīguma nosacījumiem. Iepirkuma dokumentācijas izstrādes process bija īpaši svarīgs, jo tika realizēts pasūtītāju kopīgi veiktais iepirkums, kurā VAS “Latvijas dzelzceļš” bija atbildīgs par pakalpojuma iegādi ne tikai savām, bet arī AS “Eesti Raudtee” vajadzībām.
Atbilstoši dotācijas nolīgumam, kas tika noslēgts starp Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (tagad - Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra), VAS “Latvijas dzelzceļš” un AS “Eesti Raudtee”, pasūtītāji ir divas personas – VAS “Latvijas dzelzceļš” un Igaunijas AS “Eesti Raudtee”, kurus pārstāv VAS “Latvijas dzelzceļš”.
2021.gada 31.martā Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA) pārtrauca darbību un tā paša gada 1. aprīlī tika izveidota Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra (CINEA), kas pārņēma gan INEA mantoto portfeli, gan arī papildu ES finansējuma programmas.
Par šīs publikācijas saturu ir pilnībā atbildīgs VAS “Latvijas dzelzceļš” un tas ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības viedokli.
Publikācijas datums 19.07.2023
2022.gada 8.novembrī VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) noslēdza pakalpojumu līgumu ar UAB "Blue Bridge Code" par kopējo summu 1.32 miljoni EUR. Šis līgums ietver operatīvās pārvadājumu vadības sistēmas (OPVS) ieviešanu LDz, kas kalpos kā prototips analoģiskai sistēmai AS “Eesti Raudtee” (ER).
2023.gada maijā tika pabeigts līguma 1. posms, kura ietvaros tika saskaņoti jaudas piešķiršanas izmantošanas gadījumi, pārbaudīti un pieņemti testa scenāriji, kā arī izveidots un testēts OPVS prototips (testēšanas vide) ar testa datiem.
Pakalpojumu līguma pilnīga izpilde plānota līdz 2024.gada 27.septembrim.
Vienlaikus 2023.gada 2.ceturksnī tika pabeigts iepirkums Igaunijas dzelzceļam "VJS integrācija ar TAF/TAP TSI formātu Eiropas dzelzceļa ziņojumiem". 2023.gada 6.jūnijā tika noslēgts līgums ar iepirkuma konkursa uzvarētāju - Igaunijas uzņēmumu Solita OÜ un Somijas uzņēmumu Solita Oy.
Plānotais līguma termiņš ir 2024.gada 6.septembris. Kopējā līguma summa 2.25 miljoni EUR.
Par šīs publikācijas saturu ir pilnībā atbildīgs VAS “Latvijas dzelzceļš” un tas ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības viedokli.
Publikācijas datums 20.09.2024
Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras (ERA) atbilstības ziņojumi VAS “Latvijas dzelzceļš” un AS “Eesti Raudtee”
2024. gada 20. jūnijā VAS „Latvijas dzelzceļš“ (LDz) OPVS sistēmas un AS “Eesti Raudtee” trasporta vadības sistēmas VJS ieviešanas komandas iesniedza verifikācijas pieprasījumus Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūrā (ERA), un jau 2024. gada 27. jūnijā saņēma atbilstības ziņojumus.
ERA apstiprināja, ka OPVS un VJS ieviešana pilnībā atbilst TAF TSI Regulai (ES) 2021/541 un tās tehniskajai dokumentācijai (XSD versija 3.3.0). Atbilstība tika sertificēta vairākām galvenajām TAF TSI funkcijām, tostarp maršruta pieprasījuma, vilciena sastādīšanas, vilciena gatavības un vilciena kustības informācijas ziņojumiem (Path Request, Train Composition, Train Ready, and Train Running Information messages).
Atbilstības ziņojumi, kas ietver tikai publiski pieejamu informāciju, ir publicēti ERA mājaslapā https://www.era.europa.eu/era-folder/compliance-reports.
OPVS un VJS līgumu izpilde
Gan OPVS, gan VJS līgumi tiek izpildīti saskaņā ar laika grafiku.
OPVS līgums tiks izpildīts plānotajā termiņā - 2024. gada 27. septembrī. Šobrīd galvenās veicamās aktivitātes ietver CRD.LV un RSRD.LV klasifikatoru ieviešanu, RSRD.LV konfigurēšanu un diskusijas ar AS “Eesti Raudtee”, lai nodrtošinātu RSRD.LV un RSRD.EE savietojamību. Papildu darbi ietver Dzelzceļa transporta padomes (CSZT) integrācijas ziņojumus, pievēršot uzmanību konfigurācijai un testēšanai.
Arī VJS līgums virzās uz priekšu ar izpildes termiņu 2024. gada 30. septembrī. Projekta komanda strādā pie TAF/TAP ziņojumiem, tostarp izstrādājot maršruta atcelšanas ziņojumu (Path Cancellation message) un vilciena sastādīšanas (Train Composition details) ziņojumu. Tiek veikti arī pasākumi, lai izstrādātu RSRD.EE un integrētu to ar esošo VJS sistēmu, turpinot diskusijas starp LDz un izstrādātāju UAB „Blue Bridge Code“ par savietojamības nodrošināšanu starp RSRD.EE un RSRD.LV.
Par šīs publikācijas saturu ir pilnībā atbildīgs VAS “Latvijas dzelzceļš” un tas ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības viedokli.