2019. gads Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis sarežģīts gan globālā, gan reģionālā līmenī – dažādu ārēju faktoru rezultātā ir ievērojami samazinājušies kravu pārvadājumu apjomi. Šī situācija ir būtiski ietekmējusi visu Latvijas transporta nozari, bet visspēcīgāk tas ir skāris tranzīta jomā darbojošos uzņēmumus, t.sk., VAS “Latvijas dzelzceļš”.
Arī 2020. gada pirmo divarpus mēnešu kravu pārvadājumu tendences, kā arī pašreizējie pasaules un reģiona ekonomiku potenciāli satricinošie notikumi liecina, ka situācija, kas saistīta ar kravu pārvadājumu apjomiem, būtiski neuzlabosies vai, iespējams, pat pasliktināsies.
Tādējādi, lai gan Latvijas tautsaimniecības interesēs dzelzceļa tīkla darbību nepieciešams saglabāt pilnā apjomā, neskatoties uz jau pagājušā gada nogalē uzsāktajiem striktajiem izmaksu optimizācijas un darbības efektivitātes palielināšanas pasākumiem, “Latvijas dzelzceļš” 2020. gadā nespēs īstenot finanšu līdzsvara nosacījumus, jo ieņēmumi ir samazinājušies tik būtiski, ka tie nesedz izmaksas, kuras jau šobrīd ir samazinātas iespējami zemākajā līmenī, vienlaikus neapdraudot dzelzceļa infrastruktūras kvalitāti un kustības drošību.
Tādējādi šodien, 17.martā, saskaņā ar Daudzgadu līgumu “Par VAS ”Latvijas dzelzceļš” pārvaldīšanā esošās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas un attīstības plānošanu un finansēšanu” (turpmāk – Daudzgadu līgums), kurš ir noslēgts starp VAS “Latvijas dzelzceļš” un Satiksmes ministriju, VAS “Latvijas dzelzceļš” ir iesniedzis Satiksmes ministrijai Informatīvo ziņojumu par dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara nodrošināšanu, kā arī informējis nozares ministriju par nepieciešamo valsts līdzekļu finansējumu Daudzgadu līgumā pusēm noteikto saistību izpildei.
Pamatojoties uz Daudzgadu līguma nosacījumiem, VAS “Latvijas dzelzceļš” ir informējis Satiksmes ministriju, ka tiek plānota infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara nosacījumu neizpildīšanās jau 2020. gada 1. ceturksnī, tādēļ 2020. gadā ir nepieciešams papildus finansējums no valsts budžeta VAS “Latvijas dzelzceļš” finanšu līdzsvara nodrošināšanai apm. 25 milj. EUR apmērā. Tāpat LDz nepieciešami papildus finanšu līdzekļi 15,8 milj. EUR apmērā, lai kompensētu neattiecināmās izmaksas pilnā apmērā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai visa 2020.gada laikā.
Ņemot vērā esošo un iespējami prognozējamo situāciju un ar to saistītos saimnieciskās darbības rādītājus, VAS “Latvijas dzelzceļš” ir informējis Satiksmes ministriju arī, ka, infrastruktūras pārvaldītāja ierobežotās finansējuma piesaistīšanas iespējas rada būtisku risku, ka “Latvijas dzelzceļš” plānoto un īstenoto ES Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu - Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta un Daugavpils pieņemšanas parka un tā piebraucamo ceļu attīstības projekta - realizēšana ir apdraudēta. LDz plānoto tuvākajā valdes sēdē pieņemt lēmumus par LDz investīciju plāniem, pārskatot arī visu uzsākto un plānoto projektu īstenošanas iespējas.
Jāuzsver, ka jau kopš 2019. gada rudens VAS “Latvijas dzelzceļš” īsteno plašu aktivitāšu spektru, lai būtiski palielinātu uzņēmuma efektivitāti, pārskatītu un optimizētu uzņēmuma organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, kā arī atbilstoši tiem samazinātu darbinieku skaitu. 2020. gadā tiks izstrādāts jauns “Latvijas dzelzceļa” koncerna biznesa modelis, izveidots tā ieviešanas rīcības plāns un tiks uzsākta tā ieviešana. Līdz ar “Latvijas dzelzceļš” koncerna darbības reorganizāciju un efektivitātes veicināšanu 2020. gadā būtiska uzmanība tiks pievērsta arī mērķa tirgu un kravu segmentu diversifikācijai, piesaistot kravu pārvadājumus jaunos tirgos un izstrādājot jaunus pakalpojumus.