Vakar, 4.septembrī uz trīspusēju sanāksmi Rīgā bija ieradušies Lietuvas un Igaunijas nacionālo dzelzceļu vadītāji un tikšanās laikā VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks ar Igaunijas dzelzceļa (Eesti Raudtee) valdes priekšsēdētāju Kaido Zimmermannu un Lietuvas dzelzceļa (Lietuvos geležinkeliai (LTG)) vadītāju Egidijus Lazauskas pārrunāja aktualitātes kravu pārvadājumu jomā, projekta “Amber Train” progresu, kā arī vienojās par tālāko sadarbību dzelzceļu pārvadājumu organizēšanā Baltijas ietvaros un citos jautājumos.
Baltijas valstu dzelzceļu vadītāju tikšanās Rīgā tika organizēta ar mērķi pārrunāt vairāku visām kaimiņvalstīm nozīmīgu projektu virzību, tostarp, kopprojekta “Amber Train” gaitu – šobrīd LDz meitas uzņēmums SIA “LDZ CARGO” veic finansiāla un juridiska rakstura saskaņošanas jautājumus ar Lietuvas dzelzceļa pārvadātāju “LTG Cargo” par projekta uzsākšanu. Tāpat SIA “LDZ CARGO” kā pārvadātājs, kas strādā arī Igaunijā, projekta “Amber Train” ietvaros ir gatavs veikt operatora funkcijas divu valstu teritorijās. Tuvākajā laikā SIA “LDZ CARGO” un “LTG Cargo” plāno precizēt projekta tehniskās detaļas un jau drīzumā ir paredzēts noteikt datumu, kurā projekts “Amber Train” uzsāks aktīvu darbību.
VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks: ““Amber Train” ir trīspusējas sadarbības projekts, pie kura kopā ar kaimiņvalstīm esam strādājuši jau vairākus gadus un šobrīd ir redzams, ka iesaistītās puses ir ar augstu ieinteresētību un vajadzību to beidzot padarīt par regulāru pakalpojumu klientiem. Dzelzceļa kravu iekšējie pārvadājumi starp trim Baltijas valstīm, kurās ir tehnoloģiski līdzīga dzelzceļa sistēma, dos iespēju gan sniegt jauna veida ilgtspējīgu pārvadājumu risinājumu vietējiem kravu īpašniekiem, gan kopīgiem spēkiem celt mūsu reģiona konkurētspēju kopumā – savienojot Baltijas valstis un Somiju ar Centrālo un Rietumeiropu. Vēl nepieciešams vienoties par atsevišķām niansēm, lai jau pavisam drīz varētu veikt regulārus “Amber Train" pārvadājumus savienojumā ar “LTG Cargo” regulāro servisu no Kauņas uz Duisburgu (DE) un Slavkovu (PL)”.
Latvijas, Lietuvas un Igaunijas dzelzceļu vadītāji šajā tikšanās reizē pārrunāja arī jautājumus, kas saistīti ar dzelzceļa pārvadājumu organizēšanu starp Baltijas valstīm, nodrošinot neatkarīgu datu apmaiņas sistēmu. Pēc VAS “Latvijas dzelzceļš” iniciatīvas jau šobrīd, sadarbībā ar Igaunijas dzelzceļu, ir uzsākts darbs pie alternatīvas operatīvās vadības sistēmas izveides, kuru plānots pabeigt 2024.gadā. Visu trīs Baltijas valstu dzelzceļu vadība ir ieinteresēta pēc iespējas drīzākā drošā un sadarbspējīgā datu apmaiņā, tādējādi šīs tikšanās laikā LDz, Eesti Raudtee un LTG vienojās veidot darba grupu, lai salīdzinoši īsā laikā izstrādātu un pielāgotu dzelzceļu kustības vadības un vagonu tehniskā stāvokļa vadības neatkarīgu sistēmu, kas būtu izmantojama kravu pārvadājumu vajadzībām starp trim Baltijas valstīm.