Latest news

Izvēlne

Atzīmējot 155 gadus kopš pirmās dzelzceļa līnijas atklāšanas Latvijā, piedāvā interesantu pasākumu programmu

Šogad aprit 155 gadi, kopš Latvijas teritorijā atklāja pirmo dzelzceļa līniju, kas savienoja Rīgu ar Daugavpili. Par godu šim vēsturiskajam notikumam šodien, 10.maijā Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā tika atklāta daudzveidīga aktivitāšu programma „Dzelzceļam Latvijā – 155”. Visa gada garumā iedzīvotājiem būs iespēja interesantā un atraktīvā veidā uzzināt vairāk par dzelzceļu Latvijā, gan piedaloties azartiskā ceļojumu spēlē „Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad”, gan apmeklējot pirmo reizi Latvijā notiekošo Dzelzceļa transportlīdzekļu parādi, gan arī aplūkojot dzelzceļnieku vēsturisko formas tērpu parādi Muzeju nakts ietvaros, kā arī iesaistoties citās aktivitātēs, par kurām plašāka informācija pieejama mājas lapā www.dzelzcelam155.lv.

 

Publiskai lietošanai pirmais dzelzceļš Latvijas teritorijā tika nodots 1861.gada 12.septembrī, un tas savienoja Rīgu ar Daugavpili, toreiz Dinaburgu. Tas bija vēsturisks notikums, kas uz visiem laikiem mainīja cilvēku dzīvi – strauji auga pilsētas, attīstījās rūpniecība un tirdzniecība, cilvēkiem pavērās jaunas iespējas ceļot, izglītoties un strādāt. Arī šodien Latvijas attīstība un mūsu ikdiena nav iedomājama bez dzelzceļa, kas turpina vienot cilvēkus, pilsētas un valstis.

 

“Latvijas dzelzceļa vēsture ir nesaraujami saistīta ar mūsu valsts vēsturi. Ir mainījušās gan varas, gan tehnoloģijas un cilvēku attieksme pret dzelzceļu. Taču nemainīga ir dzelzceļa lielā nozīme valsts dzīvē. Tāpēc mēs vēlamies to  atzīmēt. Šīs nebūs nekādas jubilejas svinības. Gluži pretēji - mēs ļoti demokrātiskā veidā vēlamies cilvēkiem pastāstīt par plašo un interesanto dzelzceļa vēsturi. Tādēļ turpmāko mēnešu laikā notiks vairāki informatīvi izglītojoši un arī izklaidējoši pasākumi, kuru mērķis ir iepazīstināt ar dzelzceļa rašanās un attīstības vēsturi, kā arī veicināt interesi par Latvijas vēsturisko un industriālo mantojumu,” skaidro VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš.

 

Arī Latvijas Republikas Satiksmes ministrs Uldis Augulis atzīmē dzelzceļa milzīgo lomu valsts ekonomikā: “No vienas puses, ja tā paskatāmies – sliede, tāds auksts metāla gabals, kas veido infrastruktūru, paredzētu praktiskai lietošanai satiksmes nozarē.  Bet, ja paskatāmies uz šo pašu sliedi no citas puses, tad redzam, cik tas metāla gabals ir atnesis daudz iespēju valstij, cilvēkiem un attīstībai. Cik tas sevī iemiesojis cilvēku roku darbu, pūles un rūpes, lai kopumā šī vienkāršā metāla sliede kļūtu par veselu, tūkstošiem kilometru garu un jaudīgu dzīvu organismu, kas sniedz iespējas, darba vietas un izaicinājumus ik dienu.

155 gadi ir ievērojams vecums, kura laikā vēstures notikumi ir atstājuši savas zīmes. Gadu gaitā dzelzceļš piedzīvoja gan ziedu laikus, gan tehnoloģiskus uzlabojumus, izturējis konkurenci ar autotransportu, kā arī pārdzīvojis dažādas politiskās iekārtas un pārvaldes sistēmas. Arī šodien dzelzceļš ir ne tikai nozīmīgs transporta līdzeklis iedzīvotājiem, bet arī spēlē milzīgu lomu valsts ekonomikā. Piemēram, pērn koncerna “Latvijas dzelzceļš” apgrozījums vien bija vairāk nekā 420 miljoni eiro. Savukārt pa dzelzceļu ir pārvietojušies 17 miljoni pasažieru. Man ir liels gandarījums, ka dzelzceļš Latvijā turpina attīstīties. Tas arī turpmāk dzīvos cauri gadsimtiem, kamēr vien mēs pareizi un lietderīgi spēsim izmantot tā sniegtās iespējas un varēsim mainīties līdzi laikam, pielāgojoties jaunajām tehnoloģijām un sabiedrības paradumu maiņai. Jo vēl ir daudz izaicinājumu un mērķu, kurus sasniegt.”

 

Daudzveidīga aktivitāšu programma no ceļojumu spēles līdz pat pastmarkai

 

Jau 155 gadus dzelzceļš ir bijis valsts vēstures aculiecinieks un dalībnieks - tam par godu Latvijas iedzīvotājus līdz pat 2016.gada nogalei gaida daudzveidīga pasākumu programma. Apmeklējot gadadienai veltīto mājas lapu www.dzelzcelam155.lv, ikvienam interesentam būs iespēja sekot līdzi visām plānotajām programmas aktivitātēm, iepazīties ar “Dzelzceļa spēles. Toreiz un tagad” vēsturiskajiem punktiem visā Latvijā, kā arī uzzināt daudz jaunu faktu un vēstures liecību par dzelzceļa attīstības līkločiem Latvijas teritorijā.

Jau no šodienas visi interesenti ir aicināti lejupielādēt savos viedtālruņos bezmaksas aplikāciju „Dzelzceļam 155”, lai aizraujošā veidā iepazītu dzelzceļu Latvijā.  

„Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad” ir azartiska ceļojumu spēle ikvienam, kam patīk izbaudīt atklājēja prieku, iepazīstot Latvijas dzelzceļa vēsturisko un industriālo mantojumu. Tā ir iespēja aizraujošā veidā visas vasaras garumā apceļot Latviju un iepazīt ar dzelzceļu saistītas vietas.

Galvenais spēlētāja uzdevums ir apceļot dažādas ar dzelzceļu saistītas vietas visā Latvijā, fotografēt vēsturiskos objektus un krāt punktus. Aktīvākie spēlētāji tiks arī pie dažādām pārsteiguma balvām. Kopumā spēlē ir iekļauti 155 punkti, un vismaz daļu no tiem ir apņēmušies apgūt arī divi aktīvi Latvijas apceļotāji – TV un radio personība, mūziķis Ansis Klintsons un mūziķe Māra Upmane-Holšteine. Ansis savu ceļojumu pa dzelzceļa vēstures takām sāka jau šodien pie Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja ēkas, kas ir viens no spēles 155 punktiem.

Lai piedalītos spēlē:

  • lejuplādē bezmaksas aplikāciju „Dzelzceļam 155” (aplikāciju  atbalsta gan Android, gan iOS operētājsistēma.);
  • aplūko kartē atzīmētos 155 ar dzelzceļa rašanos un attīstību saistītos objektus, izlasi šiem objektiem pievienotos aprakstus un apskati vēsturiskās bildes;
  • izmantojot aplikācijas piedāvātās iespējas – navigāciju un maršrutus - atrodi šos objektus dabā.
  • ar aplikācijas palīdzību nofotografē vēsturiskajā bildē redzamo objektu tā, lai fotogrāfijā tas būtu tieši tādā pašā rakursā, kā tas redzams vēsturiskajā bildē, bet, ja vēlies iegūt pavisam unikālu un personalizētu kadru- iekļauj bildē arī sevi vai draugus.
  • rezultātā iegūsi fotokolāžu, kurā daļu veidos vēsturiskā objekta bilde, bet daļu – tevis nofotografētā objekta bilde.
  • dalies ar iegūto fotokolāžu sociālajos tīklos, krāj punktus un sacenties ar citiem, tikpat aizrautīgiem ceļotājiem un atklājējiem.

Par katru nofotografēto objektu ir iespēja saņemt punktus, aktīvākie spēlētāji iegūs arī dažādas pārsteiguma balvas. Lai dzelzceļa spēli padarītu ērtāku lietotājam, aplikācija piedāvā vairākus interesantus maršrutus, kā arī īpašus piedāvājumus spēles dalībniekiem, piemēram, iespēj bez maksas izbraukt ar Gulbenes-Alūksnes bānīti, apmeklēt dzelzceļa muzeju u.c.

Kopumā spēlē ir iekļauti 155 objekti visā Latvijā – gan joprojām funkcionējoši dzelzceļa infrastruktūras objekti, gan tādi, kuru loma jau sen izzudusi vai mainījusies. Daļa vēsturisko dzelzceļa ēku un objektu mūsdienās pieder pašvaldībām vai privātpersonām, tādēļ apceļojot objektus aicinājums izturēties toleranti pret vietējiem iedzīvotājiem, respektējot viņu tiesības. Tāpat arī jāatceras, ka dzelzceļš ir paaugstinātas bīstamības zona, kuras tuvumā jāievēro īpaša modrība un piesardzība.

Jau nākamajā nedēļas nogalē – no 20. līdz 22.maijam – Latvijas iedzīvotājus iepriecinās Dzelzceļa transportlīdzekļu parāde. Tās laikā pirmo reizi Latvijā publiskai apskatei Rīgā, Krustpilī un Daugavpilī būs pieejamas ne tikai jaunās, modernizētās manevru un maģistrālās dīzeļlokomotīves, bet arī novatoriskās sliežu ceļu uzturēšanas darba mašīnas, restorāna un kupeju vagoni. Katrā no stacijām uzstāsies grupa „Dzelzs vilks”, kā arī gaidāmi citi pārsteigumi.

Dzelzceļa transportlīdzekļu parāde tiks atklāta 20.maijā plkst. 14:00 Rīgā, Centrālajā dzelzceļa stacijā (1.perons 11.ceļš)  un būs apskatāma līdz pat 21:00.

Tālāk parāde dosies uz Krustpils staciju, kur 21.maijā Muzeju nakts ietvaros dzelzceļa transporta līdzekļi būs apskatāmi no plkst. 15:00 līdz pat 01:00 naktī. Parāde noslēgsies 22.maijā Daugavpils stacijā, kur lokomotīves un dzelzceļa darba mašīnas būs aplūkojamas no plkst. 12.00 līdz 19.00.

21.maijā no pulksten 19.00 līdz 1.00 Muzeju nakts ietvaros dažādi pasākumi notiks arī  Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā. Vakara gaitā atvērti un apskatei būs pieejami dažādi dzelzceļa transportlīdzekļi – tvaika lokomotīve, elektriskais vilciens, 20. gadsimta 70. gadu salonvagons, dīzeļlokomotīve, manevru lokomotīves u.c. Taču vakara īpašā odziņa būs dzelzceļnieku tērpu parāde ar vairāk nekā 40 dažādiem formas tērpiem, sākot no cara laikiem un beidzot ar mūsdienām. Tērpi tiks demonstrēti plkst. 20.00 un 22.00, un tos izrādīs paši dzelzceļnieki.

Muzeju nakts ietvaros no 19.00–01.00  būs apskatāma arī festivāla „Rīgas Fotomēnesis – 2016” laikmetīgās fotogrāfijas izstāde „Teritorijas, robežas un savienojumi”. Uzvaras bulvāris 2a; www.railwaymuseum.lv 

Savukārt rudenī „Dzelzceļam Latvijā - 155” programmas ietvaros tiks izlaista īpaša dzelzceļa 155. gadadienai veltīta pastmarka, kā arī izdotas divas grāmatas. „Ilustrētā dzelzceļa vēsture” ikvienam saprotamā un interesantā veidā sniegs pārskatu par dzelzceļa lielo lomu reģiona ekonomikas un tautsaimniecības attīstībā. Savukārt bērnu grāmata „Dzelzceļš un vilcieni” būs lielisks ceļvedis lieliem un maziem plašajā dzelzceļa pasaulē, kā arī būs pirmais šāda žanra darbs bērnu auditorijai latviešu valodā.

Sākot no 29.septembra, katru ceturtdienu, Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā tiks īstenots lekciju cikls „Vakara sarunas par vēsturi – dzelzceļam Latvijā 155”. Pasākumos piedalīsies dažādu jomu speciālisti, tādējādi sarunām par dzelzceļu piešķirot jaunu un daudzpusīgu skatījumu.

Dzelzceļa gadadienas tematika būs baudāma arī novembrī gaismas festivālā „Staro Rīga” Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā. Tur īpaši iemirdzēsies pēdējos 8 gados atjaunotā dzelzceļa transportlīdzekļu kolekcija – lokomotīves, vagoni un sliežu ceļu uzturēšanas tehnika. Ik vakaru krāsainu gaismu saspēle ar tvaika lokomotīves dūmu mutuļiem un dīzeļdzinēju monotono ritmu radīs īpašu noskaņu un atklās līdz šim nepamanītas detaļas.

Vairāk par dzelzceļa 155. gadadienas aktualitātēm: www.dzelzcelam155.lv