Šonedēļ, atsaucoties uz VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) meitassabiedrības “LDZ Loģistika” un Transporta un sakaru institūta aicinājumu, tikās vairāk nekā 40 transporta un loģistikas nozares asociāciju un uzņēmumu, kā arī valsts institūciju pārstāvji, lai kopīgi meklētu ceļu loģistikas nozares nākotnes attīstībai un modelētu veidus, kā Latvijai kļūt par pastāvīgu jauno globālo loģistikas tīklu dalībnieku.
Seminārā, kuru vadīja Transporta un sakaru institūta profesors, pieredzējis transporta nozares eksperts Igors Kabaškins, diskusiju un darba grupu dalībnieki izvirzīja vairākus nozares sadarbības virzienus. Kā galveno no tiem jāizceļ visu nozares dalībnieku akcentēto nepieciešamību veidot vienotu, centralizētu loģistikas pieprasījumu un to apkalpošanas apstrādes organizāciju, kura aktīvi veido kontaktus ar kravu īpašniekiem un ražotājiem visos Latvijas mērķa tirgos un nodrošina sadarbību ar katru kravas transportēšanā iesaistīto tirgus dalībnieku – pārvadātājus, ostas, termināļus, jūras transporta uzņēmumus u.c.
“LDZ Loģistika” valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis: “Uzklausot vairākus desmitus nozares pārstāvju viedokļus, daudz skaidrāk redzam, kādi turpmākie soļi veicami, veidojot sadarbību un apgūstot jaunos – tostarp Ķīnas un Centrālāzijas – tirgus. Nozares pārstāvju ideju apmaiņa radīja arī pamatotu pārliecību, ka tas, ko sadarbībā ar Ķīnas, Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas partneriem jau esam sākuši darīt, organizējot gan pirmo konteinervilcienu no Ķīnas uz Latviju, gan strādājot pie vairākiem līdzīgiem jauniem projektiem, ir pareizais attīstības virziens. Būtiskākais ir nostiprināt sekmīgu sadarbību ar nozari un radīt iespēju iesaistīties ikvienam ieinteresētam tirgus dalībniekam. Domāju, ka šī diskusija ir lūzuma punkts nozares darbībā, kur līdz šim, iespējams, vairāk dominējusi iekšējā konkurence. Šobrīd radusies kopēja izpratne par to, ka visi kopā konkurējam daudz plašākā – globālā – mērogā un no mūsu spējas efektīvi sadarboties ir atkarīgs, vai Latvija gūs panākumus šajā konkurencē.”
Līdzās ieteikumam veidot vienotu sistēmu loģistikas pakalpojumu sniegšanā gala klientiem semināra dalībnieki arī uzsvēra nepieciešamību mazināt administratīvo slogu (tostarp robežšķērsošanas un muitas procedūru jomā), veidot investīcijas loģistikas infrastruktūrā un augstākas pievienotās vērtības pakalpojumus stimulējošu nodokļu politiku. Tāpat nepieciešams attīstīt savstarpēji integrētas, multimodālas loģistikas ķēdes, iesaistot dzelzceļa, ostu, avio un autoceļu infrastruktūru, nodrošinot konkurētspējīgas pakalpojuma izmaksas.
“TransContainer” pārstāvniecības Latvijā vadītājs Raimonds Krieviņš diskusijā uzsvēra, ka būtiski ir attīstīt pastāvīgus, regulāri funkcionējošus tranzīta koridorus, kuru darbību var nodrošināt viens koordinators, kas strādā ar visiem tirgus dalībniekiem un iesaistītajām valsts institūcijām. Kā piemēru īslaicīgam, bet sekmīgam tranzīta koridoram Krieviņš minēja Afganistānas kravu plūsmu, kuras organizēšanā bija ieinteresēta valsts. Pašlaik Ķīnas kravu apguvei valsts institūcijas un LDz ir radījuši apstākļus, lai kļūtu iespējama Ķīnas-Latvijas tranzīta koridora izveide, taču pašiem uzņēmējiem jābūt aktīviem, piedāvājot atbilstošus, efektīvus un iespējami augstākas pievienotās vērtības pakalpojumus.
Baltijas asociācija-Transports un Loģistika prezidente Inga Antāne: “Esmu gandarīta, ka “LDZ Loģistika” sadarbībā ar Transporta un sakaru institūtu rīkotajā darba seminārā ir sperts būtisks solis nozares stratēģijas un Latvijas vienotā transporta un loģistikas koridora izstrādē. Ģeopolitisko un strukturālo izaicinājumu ietekmē situācija nozarē ir būtiski mainījusies, un nepieciešams jauns redzējums un jauns Latvijas transporta un loģistikas nozares piedāvājums ārējiem tirgiem. Nozares uzņēmumu un valsts infrastruktūras turētāju sadarbība jaunajiem globālajiem apstākļiem atbilstoša kopīga redzējuma izstrādē ļaus arī labāk izmantot nozares kopējo milzu potenciālu, kas līdz šim ticis izmantots tikai daļēji. Tādēļ kopīgā darba turpinājums ir ļoti būtisks. Pirmais solis ir sperts, tagad ir svarīgi straujiem soļiem iet uz priekšu.”
Balstoties uz nozares dalībnieku sniegtajiem viedokļiem, “LDZ Loģistika” turpinās darbu pie nozares sadarbības modeļa izveides un jaunu kravu piesaistes Latvijas tranzīta koridoram, aicinot ikvienu tirgus dalībnieku piedāvāt savas iespējas un risinājumus dažāda veida kravu pārvadāšanai un apstrādei.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.