Šī gada pirmajos sešos mēnešos VAS „Latvijas dzelzceļš” (LDz) ir nodrošinājis stabilus finanšu rādītājus un strādājis ar lielāku apgrozījumu un peļņu nekā 2016.gada pirmajā pusgadā. Būtiski gan, ka tradicionāli gada sākumā rādītāji ir labāki nekā gada otrajā pusē, kad vairāk līdzekļu tiek ieguldīts infrastruktūras remontdarbos.
Saskaņā ar pusgada finanšu pārskata datiem kapitālsabiedrības apgrozījums sasniedza 97,29 miljonus eiro, par 0,5 miljoniem eiro pārsniedzot pagājušā gada rādītāju, savukārt peļņa salīdzinājumā ar pērnā gada pirmo pusgadu palielinājusies par 5,41 miljoniem eiro, sasniedzot 7,89 miljonus eiro. Vienlaikus gan uzņēmums patlaban uzsācis vairāku Rīgas un Daugavpils dzelzceļa mezglu modernizācijas projektu īstenošanu, kuriem kopumā nepieciešams LDz līdzfinansējums 16 miljonu eiro apmērā.
LDz viceprezidents Aivars Strakšas: “Jau kopš pagājušā gada mēs esam koncentrējušies uz visu uzņēmuma procesu pilnveidi un ar tiem saistīto izdevumu samazinājumu pozīcijās, kur tas neietekmē kustības vadību un dzelzceļa satiksmes drošību. Līdz ar to pirmajā pusgadā pie pagājušajam gadam līdzvērtīga pārvadājumu apjoma esam nodrošinājuši stabilu finanšu situāciju.”
Pirmajā pusgadā LDz koncerns aktīvi strādājis pie jaunu tirgu apgūšanas, koncentrējoties uz pārvadājumiem plašākā Eirāzijas reģionā. Tostarp ir izveidoti kravu pārvadājumu maršruti no Ķīnas un uz to, veicot pirmos pārvadājumus abos virzienos, kā arī notiek darbs pie jaunu maršrutu izveides kopā ar partnervalstu pārvadātājiem, iesaistoties Ziemeļu-Dienvidu transporta koridora attīstīšanā savienojumos ar Indiju un Irānu. Stiprinot sadarbības kontaktus un ikdienas saziņu Latvijai nozīmīgos mērķa tirgos, šā gada janvārī LDz izveidoja pastāvīgo pārstāvniecību Baltkrievijas galvaspilsētā Minskā, līdz ar to patlaban LDz ir divas ārvalstu pārstāvniecības – Minskā un Maskavā.
LDz turpina strādāt pie attiecību stiprināšanas ar kaimiņvalstu partneriem, kā arī alternatīvu darbības virzienu attīstīšanas, tostarp kombinēto kravu pārvadājumu nodrošināšanas. Lai veicinātu dzelzceļa nozares attīstību Latvijā, LDz turpinās piedalīties transporta jomas likumdošanas iniciatīvās, kā prioritāti izvirzot ilgtspējīga dzelzceļa infrastruktūras finansēšanas modeļa izveidi.
„LDz Loģistika” gada laikā uzrāda ievērojamus panākumus
LDz meitaskompānija SIA „LDz Loģistika”, kas šādā juridiskajā statusā darbojas kopš pagājušā gada vasaras, šī gada pirmajā pusgadā uzrādījusi vērā ņemamus rezultātus – tās neto apgrozījums pirmajā pusgadā sasniedza 14,88 miljonus eiro, kas ir par 9,27 miljoniem eiro jeb 165,38% vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā. Savukārt kompānijas peļņa sasniegusi 173 tūkstošus eiro, kas ir par 100 tūkstošiem eiro vairāk nekā 2016.gada pirmajā pusgadā.
Pieaugums turpinājies pārvadāto konteinerkravu sektorā, tādējādi apliecinot šī augošā kravu pārvadājumu segmenta potenciālu. Kopumā konteinerkravu maršrutos “ZUBR” un “Baltika-Tranzīts”, kā arī pirmajā izmēģinājuma pārvadājumā no Rīgas ostas uz Ķīnas rietumu pilsētu Kašgaru pārvadāts 6764 divdesmit pēdu konteineru, kas ir par 29% vairāk nekā 2016.gada sākumā.
Līdzās konteinerpārvadājumu pakalpojumu sniegšanai ievērojama attīstība vērojama arī iekšzemes pārvadājumu sektorā, kur izaugsme sagaidāma arī turpmāk. Izveidojusies veiksmīga sadarbība ar graudkopības uzņēmumiem, un lielākā aktivitāte šajā segmentā sagaidāma vasaras beigās. Tāpat plānots attīstīt kokmateriālu pārvadājumus.
„LDz Ritošā sastāva serviss” kāpina peļņu
Par dzelzceļa ritošā sastāva remontu, modernizāciju un apkopi atbildīgais uzņēmums SIA "LDz Ritošā sastāva serviss" pirmo pusgadu noslēdzis ar 33,98 miljonu eiro lielu neto apgrozījumu, kas ir vien par 0,6% mazāks, nekā pagājušā gada pirmajā pusgadā. Vienlaikus uzņēmums kāpinājis peļņas rādītājus, sasniedzot 2,11 miljonus eiro, kas ir par 573 tūkstošiem eiro vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā.
Apgrozījuma izmaiņas saistītas ar realizētās dīzeļdegvielas apjoma samazinājumu (par 13,4%) un iepirktās dīzeļdegvielas cenu, kas atkarīga no situācijas naftas tirgū. Dīzeļdegvielas cena šogad pirmajā pusgadā salīdzinājumā ar 2016.gada pirmo pusgadu palielinājās par 13,9%.
Savukārt papildu ieņēmumus radījuši remontdarbi – vagonu depo remonts veikts par 21,7% vairāk nekā pērn šajā laika periodā, bet vagonu remonts privātīpašniekiem - par 45% vairāk nekā 2016.gada pirmajā pusgadā. Vienlaikus par 53% samazinājies vagonu kapitālā remonta darbu apjoms.
„LDz Cargo” fokusējas uz tautsaimniecībai nozīmīgiem pārvadājumu segmentiem
Par kravu un starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem atbildīgais LDz meitasuzņēmums SIA „LDz Cargo” pirmajā pusgadā strādājis ar 127,92 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 17 miljoniem eiro jeb 11,7% mazāk nekā pērn pirmajos sešos mēnešos. Savukārt peļņa pēc nodokļu nomaksas bija 3,46 miljoni eiro, kas ir par 5,22 miljoniem eiro mazāka nekā 2016.gada pirmajos sešos mēnešos.
Uzņēmums Latvijas teritorijā pārvadā nedaudz vairāk kā 70% visa kravu apjoma, kas pirmajā pusgadā bija 24,36 miljoni tonnu. Vienlaikus “LDz Cargo” ir vienīgais pārvadātājs, kurš nodarbojas ar Latvijas tautsaimniecības attīstībai nozīmīgajiem iekšzemes pārvadājumiem, kuru apjoms pakāpeniski pieaug. Uzņēmums šim kravu pārvadājumu segmentam izstrādājis īpašu cenu politiku, kā arī aktīvi strādā kravu apjoma noturēšanai citos segmentos.
Līdztekus kravu pārvadājumiem „LDz Cargo” nodrošina starptautiskos pasažieru pārvadājumus. Pārvadājumi tiek veikti trīs maršrutos – uz Sanktpēterburgu, Maskavu un Minsku. Tradicionāli vispieprasītākais ir maršruts uz Maskavu. Vilcienos Rīga – Maskava tiek pārvadāts vislielākais skaits pasažieru. 2017.gada pirmajā pusgadā pārvadāti 77,48 tūkstoši starptautisko pasažieru, un tas ir par turpat astoņiem tūkstošiem pasažieru jeb 11,5% vairāk nekā 2016.gada pirmajā pusgadā. Pasažieru pārvadājumi gan nav rentabls darbības virziens, taču daudziem pasažieriem tā ir nozīmīga alternatīva aviopārvadājumiem.
“LDz Infrastruktūra”, gatavojoties sezonai, samazinājusi administrācijas izmaksas
SIA "LDz Infrastruktūra", kas specializējusies sliežu ceļu būvniecībā un atjaunošanā, pirmajā pusgadā gatavojusies aktīvajai remontdarbu sezonai, kas tradicionāli ir vasarā un rudens pirmajos mēnešos, taču šo laiku uzņēmums izmantojis, lai uzlabotu efektivitāti, tostarp par nedaudz vairāk kā 13% samazinātu administrācijas izmaksas.
Pirmajā pusgadā kopumā sliežu ceļu kapitālais remonts veikts 20,68 kilometru garumā, un uzņēmuma neto apgrozījums bija 791 tūkstotis eiro, kas ir par 1,67 miljoniem eiro mazāk nekā 2016.gada pirmajos sešos mēnešos. Ņemot vērā, ka uzņēmuma darbībai ir izteikts sezonalitātes raksturs, tas pirmajā pusgadā strādāja ar zaudējumiem 495 tūkstošu eiro apmērā. Finanšu gada pirmajos mēnešos norit darbs pie juridiskās un tehniskās dokumentācijas izstrādes, tāpēc tradicionāli ieņēmumi ir mazāki.
SIA „LDz Apsardze” aktīvi strādā tehniskās apsardzes jomā
LDz meitaskompānija „SIA LDz Apsardze” 2017.gada pirmajos sešos mēnešos turpinājusi līdzšinējo attīstības tendenci, sniedzot plaša spektra tehniskās apsardzes pakalpojumus “Latvijas dzelzceļš” koncerna un citiem Latvijas uzņēmumiem, kā arī privātpersonām.
Uzņēmuma neto apgrozījums bija 3,16 miljoni eiro, kas ir par 29 tūkstošiem eiro jeb 0,9% mazāk nekā pērn attiecīgajā laika periodā. Savukārt peļņa pirms nodokļu nomaksas bija 36 tūkstoši eiro (2016.gada sākumā - 44 tūkstoši eiro). Ņemot vērā mainīgās prasības kravu drošības jomā, tostarp konteinerpārvadājumu segmentā, uzņēmums strādā pie jaunu pakalpojumu attīstības.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika".