Starptautiskās drošības dienas uz dzelzceļa pārbrauktuvēm ietvaros Latvijas dzelzceļš (LDz), Valsts policija un uzņēmums Statoil aicina medijus 7.maijā plkst.10.30 uz tikšanos, lai kopīgi piedalītos īpašajā LDz rīkotajā jubilejasDrošības stundā Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā, kuras ietvaros iepazīstinās žurnālistus ar negadījumu statistiku uz dzelzceļa un aicinās sabiedrību pievērst rūpīgāk uzmanību drošībai sliežu ceļu tuvumā.
7.maijā Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas diena tiek atzīmēta Latvijā un vēl 42 pasaules valstīs. Jau piekto gadu šī pasākuma iniciators ir Starptautiskā dzelzceļu savienība (UIC). Šis gads veltīts izglītības veicināšanai un drošas uzvedības mācīšanai dzelzceļa tuvumā.
Šogad aprit desmit gadi kopš Latvijas dzelzceļš Latvijas skolās uzsāka ar dzelzceļu saistītās drošības apmācības – Drošības stundas, kuru ietvaros bērni ar dažādu rotaļu, konkursu un multfilmu palīdzību draudzīgā vidē uzzina ne tikai par to, kā pareizi šķērsot dzelzceļu, uzvesties uz perona vai vilcienā, bet arī daudz interesanta par dzelzceļu un vilcieniem. „LDz drošība allaž bijusi galvenā prioritāte. Mēs rūpējamies par to, lai mūsu sliežu ceļi būtu droši, kā arī īpašu uzmanību veltam jauniešiem – rīkojam drošības stundas Latvijas skolās un sadarbojamies ar medijiem, lai uzrunātu ne tikai jauniešus, bet arī viņu vecākus. LDz atbalsta šo dienu jau no pašiem tās izveides pirmsākumiem un ceram, ka šī diena vēlreiz atgādinās gan bērniem, gan vecākiem, ka dzelzceļš ir paaugstinātas bīstamības zona un šeit jābūt ļoti piesardzīgiem,” saka LDz prezidents Uģis Magonis.
Lai panāktu lielāku sabiedrības uzmanību drošībai uz pārbrauktuvēm, LDz Drošības dienu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm rīko sadarbībā ar Valsts policiju un degvielas tirgotāju uzņēmumuStatoil Fuel & Retail Latvia. Drošības dienas ietvaros nedēļas laikā visos Statoil benzīntankos Latvijā apmeklētājiem tiks dalīts auto gaisa atsvaidzinātājs ar atgādinājumu, būt uzmanīgam uz dzelzceļa pārbrauktuves.
Valsts policijas Satiksmes uzraudzības biroja priekšniece Vineta Mistre norāda, ka „Dzelzceļa drošības tēmas policijai ir ļoti būtiskas, jo ik gadu, neskatoties uz preventīvo darbu, šāda veida negadījumos turpina ciest cilvēki. Šogad šīs drošības dienas ietvaros policija kopāLatvijas dzelzceļu vēlas uzrunāt tieši bērnu un jauniešu auditoriju, kas nereti dzelzceļa tuvumā piemirst noteikumus un nenovērtē situācijas nopietnību - pietiekami nepārliecinās par drošību, ir izklaidīgi un mēdz austiņās skaļi klausīties mūziku. Policija pievērsīs īpašu uzmanību tam, kā dzelzceļa pārbrauktuvju tuvumā tiek ievēroti noteikumi, nepieciešamības gadījumā policijas darbinieki vēlreiz atgādinās, stāstīs, izglītos.”
„Drošas braukšanas popularizēšana jau ilgus gadus ir viena no Statoil prioritātēm sociālās atbildības jomā. Tāpēc nešaubīgi piekritām sadarboties ar Latvijas dzelzceļu, lai vēl vairāk mazinātu iespējamo negadījumu skaitu, kas notiek gan uz ceļiem, gan šajā gadījumā - dzelzceļa pārbrauktuvēm,” uzsver Artūrs Eglītis, Statoil Fuel & Retail Latvia vadības grupas pārstāvis.
Eiropas dzelzceļu dati liecina, ka 98% situāciju dzelzceļa negadījuma izraisītājs ir ceļu satiksmes dalībnieks, nevis nenostrādājusi barjera, dzelzceļa luksofors vai brīdinošais skaņas signāls. Letalitātes ziņā dzelzceļš ir 10 reizes bīstamāka vieta par auto ceļu. Saskaņā ar Francijas dzelzceļa infrastruktūras uzturētāja Reseau Ferre de France pētījumu 50% negadījumu, kas notiek uz dzelzceļa, beidzas letāli. Uz auto ceļiem - vien 5%.
Fakti:
- Saskaņā ar Eiropas Dzelzceļa aģentūras (ERA): 304 gājuši bojā 2011.gadā uz dzelzceļa pārbrauktuvēm. Tie veido 30% no visiem dzelzceļa negadījumos bojā gājušo ES pret 1.2% ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo
- Gandrīz 98% no visiem negadījumiem uz dzelzceļa pārbrauktuvēm (vismaz Eiropā), negadījuma izraisītājs bija gājēji vai transportlīdzekļa vadītāji, kuri neievēroja ceļa zīmes un signāli. Šie cilvēki parasti dzīvo un strādā netālu no dzelzceļa pārbrauktuvēm.
- Ja vilciens brauc ar 90 km/h, tā apstāšanās ceļš, atkarībā no vilciena svara var būt līdz pat 1200 metriem, salīdzinoši automašīnai, braucot ar ātrumu 100 km/h apstāšanās ceļš ir 80m.
- Lokomotīve kopā ar vagoniem sver aptuveni 6 000 tonnu.
- Iespēja palikt neskartam sadursmē ar vilcienu ir tik pat liela kā skārda bundžiņai sadursmē ar auto.
- Sadursmē ar vilcienu iespēja izdzīvot ir 40 reizes mazāka, nekā divu citu sauszemes transportlīdzekļu sadursmē.
- Braucošam vilcienam vienmēr ir priekšroka pār citiem braucējiem, gājējiem, ugunsdzēsēju, policijas un pat ātrās palīdzības transportu.
Vairāk informācijas par Starptautisko drošības dienu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm (International Level Crossing Awareness Day) mājaslapā www.ilcad.org.
Fakti Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas dienai
● Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas diena pasaulē
7. maijā Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas diena tiek atzīmēta ne vien Latvijā, bet vēl 42 pasaules valstīs. Jau piekto gadu šī pasākuma iniciators ir Starptautiskā dzelzceļu savienība (UIC). Šis gads veltīts izglītības veicināšanai un drošas uzvedības mācīšanai dzelzceļa tuvumā.
Eiropas dzelzceļu dati liecina, ka 98% situāciju dzelzceļa negadījuma izraisītājs ir ceļu satiksmes dalībnieks, nevis nenostrādājusi barjera, dzelzceļa luksofors vai brīdinošais skaņas signāls. Letalitātes ziņā dzelzceļš ir 10 reizes bīstamāka vieta par auto ceļu. Saskaņā ar Francijas dzelzceļa infrastruktūras uzturētāja Reseau Ferre de France pētījumu 50% negadījumu, kas notiek uz dzelzceļa, beidzas letāli. Uz auto ceļiem – vien 5 %.
● Latvijas dzelzceļš Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas dienu atzīmē kopā ar:
- Valsts policiju, kas no 7. – 12. maijam satiksmes noteikumu ievērošanai dzelzceļa tuvumā pievērsīs īpašu uzmanību;
- Uzņēmumu Statoil, kas šajā nedēļā savās degvielas uzpildes stacijās autovadītājiem dalīs Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas dienai veltītus auto gaisa atsvaidzinātājus.
Atbilstoši Starptautiskā dzelzceļu savienības šī gada iecerei – īpašu vērību pievērst izglītības jomai - Dzelzceļa pārbrauktuvju drošas šķērsošanas dienu Latvijā Latvijas dzelzceļš velta dzelzceļa drošības izglītības tēmai – vienlaikus atzīmējot 10 gadu jubileju kopš Latvijas dzelzceļš uzsācis bērnu izglītošanu. Turklāt pērn uz dzelzceļa nav ievainots un bojā gājis neviens bērns līdz 15 gadu vecumam.
● Drošības stundu vēsture: 1998. gadā Latvijas dzelzceļš izdeva pirmo izglītojošo grāmatiņu bērniem par drošības jautājumiem. Tam sekoja citas. Apzinoties situāciju, ka cilvēki neuzmanības un dažkārt nezināšanas dēļ cieš dzelzceļa satiksmes negadījumos, uzņēmāmies paši sākt bērnu izglītošanu dzelzceļa drošības jautājumos. 2003. gadā Latvijas dzelzceļš izstrādāja metodisku apmācības programmu dažāda vecuma bērniem, meklējot efektīvākos veidus, kā uzrunāt dažādu vecumu jauniešu un bērnu auditorijas. Uzsākām sadarbību ar animācijas filmu studiju Animācijas Brigāde, veidojot tematiskas multiplikācijas filmas par dzelzceļa drošību. Šo gadu laikā tapušas 14 filmiņas, kas ne vien rosinājušas bērnus apgūt drošības jautājumus, bet arī guvušas starptautisku atzinību Starptautiskās dzelzceļu savienības filmu festivālā un šogad pavasarī Vispasaules Transporta drošības filmu festivālā. Gadu gaitā tapuši daudzi izglītojoša satura mācību līdzekļi dažādu vecumu bērniem un jauniešiem.
● 2012. gadā dzelzceļa drošības jautājumus izzinājuši bērni no 39 skolām – kopumā – 90 klases. Latvijas dzelzceļa drošības speciālisti ik gadu organizē dzelzceļa drošības izbraukuma stundas visā Latvijā.
Skolu skaits, kuru audzēkņiem pēdējo gadu laikā vadītas Latvijas dzelzceļadrošības stundas
2008.g | 2009.g | 2010 | 2011.g | 2012.g | 2013.g |
27 | 30 | 22 | 23 | 39 | 14 |
Drošības stundas vadītas : Rīgā, Olainē, Daugavpilī, Valmierā, Pelēčos, Salacgrīvā, Limbažos, Upesgrīvā, Jēkabpilī, Ventspilī, Tērgalē, Skrīveros, Vangažos, Slokā, Mārupē, Kocēnos, Ogrē, Rēzeknē, Alūksnē, Tukumā, Līvānos, Jūrmalā, Ikšķilē, Slampē, Preiļos, Salaspilī, Siguldā, Garkalnē, Talsos, Stendē, Jelgavā, Liepājā, Nīgrandē, Šķēdē, Lielvārdē, Liepnā (Alūksnes raj.)
● Gadījumu apraksti liecina, ka dzelzceļa negadījumus, kuros cieš bērni un jaunieši liecina, ka galvenais iemesls, kādēļ notiek negadījumi, ir pašu bērnu neuzmanība. Ja no pieaugušajiem ir pamatoti sagaidīt savas rīcības cēloņu un seku sakarību, tad bērni bieži vien to neapzinās. Tādēļ veids kā padarīt bērnu rīcību dzelzceļa tuvumā apzinātāku un piesardzīgāku, ir tos izglītot, piedāvājot lekcijās gana emocionālu un spilgtu varbūtību pieredzi, lai tā paliek bērna atmiņā un noder kā drošības atgādinājums dzelzceļa tuvumā.
Interesanti fakti:
● Vilciens ir neticami smags – viena vilciena lokomotīve sver tik pat, cik 100 ziloņi.
● Lokomotīve kopā ar vagoniem sver aptuveni 6 000 tonnu.
● Vilciena bremzēšanas ceļš atkarībā no tā, vai tas ved pasažierus, vai smagu kravu, ir no 200 metriem līdz pat 1 kilometram. Jo lielāks vilciena svars, jo ilgāks laiks un attālums nepieciešams, lai tas apstātos.
● Iespēja palikt neskartam sadursmē ar vilcienu ir tik pat liela kā skārda bundžiņai sadursmē ar auto.
● Sadursmē ar vilcienu iespēja izdzīvot ir 40 reizes mazāka, nekā divu citu sauszemes transportlīdzekļu sadursmē.
● Vilciena „šoseja” ir sliedes. Vilciens nevar manevrēt, lai apbrauktu tos, kas atrodas uz sliedēm. Tāpat vilciens nevar strauji nobremzēt. Tādēļ vilcienam viņa ceļā vienmēr ir priekšroka.
● Braucošam vilcienam vienmēr ir priekšroka pār citiem braucējiem, gājējiem, ugunsdzēsēju, policijas un pat ātrās palīdzības transportu.
Sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa