Starptautiskā dzelzceļu savienība (UIC), Apvienoto Nāciju Vides aizsardzības programma (UNEP) un Pasaules vides aizsardzības fonds (WWF) šodien uzsāka simbolisku 9 000 kilometru garu, vienu mēnesi ilgu vilciena ceļojumu no Kioto līdz Kopenhāgenai, lai aprakstītu klimata pārmaiņas un informētu sabiedrību par transporta risinājumiem ar zemiem oglekļa satura izmešiem.
Projekts tiek īstenots sadarbībā ar kampaņu Apzīmogo darījumu! (Seal the Deal!), kuru veic Apvienoto Nāciju organizācija, lai veicinātu sabiedrības atbalstu pasaules klimata saglabāšanai ANO konferencē (COP 15), kas veltīta klimata pārmaiņām Kopenhāgenā šī gada decembrī.
Dzelzceļa pārvadātāji no visas pasaules piedalīsies kampaņā Vilciens uz Kopenhāgenu ar mērķi informēt sabiedrību par transporta nozares ietekmi uz klimata pārmaiņām.
Transporta sektors ir galvenais CO2 emisiju radītājs. Tas sasniedz vienu piektdaļu no pasaules CO2 emisijām. Gaidāms, ka šīs emisijas dubultosies jau 40 gadu laikā. Savukārt, dzelzceļiem ir nozīmīga loma siltumnīcas efekta samazināšanā un ilgspējīgo transporta sistēmu attīstībā.
Kampaņa sāksies 5.novembrī kopā ar UIC Klimata pārmaiņu un Dzelzceļu semināru Japānas pilsētā Kioto – pilsētā, kurā tika parakstīts protokols par klimata pārmaiņu ierobežošanu. Protokola darbības termiņš beigsies līdz ar 2012.gadu un COP15 dalībnieku vēstījums tiks nosūtīts uz Kopenhāgenu kopā ar simbolisko vilciena ceļojumu No Kioto uz Kopenhāgenu.
Vilciena ceļojuma laikā caur Krieviju, vides eksperti un klimata pārmaiņu kampaņas dalībnieki informēs un sūtīs liecības par globālo sasilšanu. Sibīrija ir globālās klimata pārmaiņas „karstā vieta”, kur atkusnis un kūstošie kūdras purvi tuvāko gadu laikā var izlaist atmosfērā miljardus metāna un oglekļa dioksīda tonnas.
5.decembrī Briselē, Klimata ekspresis uzņems vairāk kā 400 klimata pārmaiņu kampaņas dalībniekus, aktīvistus un citus nozares ekspertus un aizvedīs tos uz Kopenhāgenu, lai piedalītos COP15 – 12 stundu garajā konferencē par transporta sektora problēmām un to ietekmi uz globālo sasilšanu.
Kopenhāgenā, Klimata ekspresis, kas tiek 100% apgādāts ar atjaunojamo enerģiju, tiks novietots Kopenhāgenas Centrālajā stacijā uz visu divu nedēļu ilgo konferences laiku un tajā būs apskatāma izstāde par transporta risinājumiem ar zemu oglekļa izmešu daudzumu.
VAS Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis ir gandarīts, ka arī Eiropā arvien vairāk parādās informācija par dzelzceļu kā videi draudzīgāko transporta līdzekli: “Mēs pievienojamies kampaņas organizatoru aicinājumam un atbalstām šo iniciatīvu. Vilciena lokomotīve viena pati var aizvest tikpat daudz cik 200 smagās automašīnas, taču piesārņojums ir nesalīdzināmi mazāks. Ikvienam, kam rūp vides aizsardzība un mūsu zemes attīstība, izvēloties transportu vajadzētu atcerēties šo salīdzinājumu.”
Žāns- Pjers Lubinū (Jean-Pierre Loubinoux), UIC ģenerāldirektors pauž: „Vilcienam uz Kopenhāgenu ir viens mērķis: aizvest cilvēkus līdz Kopenhāgenai un aizvest COP15 līdz cilvēkiem. Braukšana ar vilcienu ir daļa no risinājumiem cīņā pret globālo sasilšanu. Vilcieni ir videi visdraudzīgākais transporta veids, tad kāpēc Jums būtu jāceļo ar kādu citu līdzekli uz 2009.gada notikumu, kurš var mainīt planētas nākotni?”
ANO ģenerālsekretāra vietnieks un UNEP izpilddirektors Ahims Štainers (Achim Steiner) norāda: „Mēs esam ceļā uz nekurieni, ja esošie politiskie un ekonomiskie modeļi atbalsta privāto autotransportu un preču pārvadāšanu pa autoceļiem. Projekts Vilciens uz Kopenhāgenu ir ilgtspējīgo transporta risinājumu demonstrācija, kas ir daļa no 21.gadsimta efektīvas resursu izmantošanas, zema oglekļa satura Zaļās ekonomikas. Parakstot ievērojamo Kopenhāgenas vienošanos klimata aizsardzībai, valdības nonāks uz pareizā ceļa, lai samazinātu oglekļa izmešus nākotnē un lai arī sabiedrība beidzot varētu virzīties pretim ilgspējīgam transportam.”
Ivo de Būrs (Yvo de Boer), ANO Klimata pārmaiņu konvecijas (UNFCCC) izpildsekretārs: „Ir skaidrs, ka ierasta darbība nav pareizā izvēle, ja mēs gribam mainīt esošās tendences un novērst katastrofālās klimata pārmaiņas. Ja mēs tiešām varētu iekļaut piesārņojuma izmaksas transportēšanas cenā, dzelzceļš būtu uzvarētājs”.
Kima Karstensena (Kim Carstensen), WWF Globālā klimata iniciatīvas vadītāja: „Vilciens uz Kopenhāgenu ir simbols lielam ceļam, ko mēs veicam attiecībā uz klimata pārmaiņu kopš Kioto. Mēs zinām kur mēs ejam, bet pasaules līderiem nepieciešams pievienot daudz vairāk tvaika lai garantētu godīgo, taisnīgo un saistošo klimata darījumu Kopenhāgenā.”
Piezīmes redaktoriem:
Klimata ekspreša projekts tiek uzsākts kopā ar Globālā klimata nedēļu (21.-25.septembris), kuru organizē Apvienotās Nācijas ( http://www.sealthedeal2009.org/global-climate-week ), un UIC Enerģijas efektivitātes dienām 2009 (23.-25.septembris) Tūrā, Francijā (http://www.energy-efficiency-days.org ).
Papildus informācijai lūdzu sazināties ar:
UIC: Delphine Margot, tel.: +33 1 44 49 20 55, vai e-pasts margot@uic.org; vai
Liesbeth de Jong, tel.: +33 1 44 49 20 53, vai e-pasts dejong@uic.org
UNEP: Nick Nuttall, UNEP pārstāvis, mob.tel. +41 79 596 5737 vai e-patsnick.nuttall@unep.org; vai
Xenya Scanlon, Informācijas amatpersona, mob.tel. +254 721 847 563 vai e-pastsXenya.scanlon@unep.org
WWF: Owen Gibbons, Kampaņas vadītājs, Globālā darījuma kampaņa, tel. +4122364 9075; vai e-pasts: ogibbons@wwfint.org