Pirms 60 gadiem - 1950.gada jūlijā – tika sākta Latvijas sliežu ceļu elektrifikācija.
“Ik gadu 5.augustā svinam mūsu uzņēmuma dzimšanas dienu – šogad 91. – taču ik desmitgadi atzīmējam arī dzelzceļa elektrifikācijas gadadienu 19.jūlijā. Līdz ar elektrifikāciju dzelzceļā sākās jauns laikmets, un Latvijas gadījumā elektrifikāciju uzskatām arī par mūsu nākotni – pašlaik LR Satiksmes ministrija pasūtījusi pētījumu par iespējām elektrificēt arī citas Latvijas dzelzceļa līnijas,” norāda VAS Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis.
1950.gadā līdz ar dzelzceļa iecirkņa Rīga-Dubulti elektrifikācijas pabeigšanu un pirmā elektrovilciena kustības uzsākšanu Zasulauka stacijā izveidoja energoapgādes iecirkni.
Līdz 1950.gada beigām bija pabeigta dzelzceļa posma no Dubultiem līdz Ķemeriem elektrifikācija. Kontakttīkla garums ar spriegumu 1650 V bija 93 km.
1952.gada martā kopā ar jaunizveidoto remontu un revīziju cehu energoapgādes iecirknis atrada mājvietu jaunajā ēkā Krūzes ielā 47. 1956.gadā energoiecirknis tika apvienots ar dzelzceļa Rīgas nodaļas enerģētiķu saimniecību. Atbilstoši šīsdienas mērogiem enerģētiķu saimniecība bija neliela – 14 transformatoru apakšstacijas ar kopējo jaudu 2370 kW; 20,2 km gaisa un 17,6 kabeļu līniju.
1957-1959.gadā elektrificēja dzelzceļa līniju no Rīgas līdz Carnikavai.1959.gadā elektrificēja dzelzceļa iecirkni Rīga-Ogre.
Šobrīd Latvijā ir elektrificēti 257,4 km dzelzceļa līniju. Kopējais 1520mm platuma dzelzceļa līniju garums Latvijā ir 1850,8 km. Šogad aprīlī LDz uzsākts izpētes projekts par iespējām elektrificēt Latvijas dzelzceļa līniju tīklu.
Projekta ietvaros paredzēts izvērtēt Latvijas dzelzceļu sistēmas elektrifikācijas ekonomisko pamatojumu – izmaksas, iespējamos ekonomiskos ieguvumus. Tāpat tiks noteikts, kurās līnijās šāds process būtu veicams vispirms un kāda varētu būt tehniskie risinājumi– vai attīstīt esošo 3,3 kilovoltu līdzstrāvas tīklu, vai pārbūvēt tīklus atbilstoši modernākajai un Eiropā plaši izmantotajai 25 kilovoltu maiņstrāvai.
Koncerns Latvijas dzelzceļš sastāv no valdošā uzņēmuma VAS Latvijas dzelzceļš un četrām meitassabiedrībām – SIA LDz Cargo, kas nodarbojas ar dzelzceļa kravu pārvadājumiem; infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Infrastruktūra; ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA LDz Ritošā sastāva serviss, kā arī apsardzes uzņēmuma SIA LDz Apsardze.
Sagatavoja LDz Sabiedrisko attiecību daļa