5.novembrī Rīgas Centrālajā stacijā svinīgi sagaidīts pirmais Latvijas un Ķīnas dzelzceļu kopīgi organizētais testa vilciens maršrutā Yiwu-Zabaikaļska-Rīga.
Veiksmīgas visu iesaistīto partneru sadarbības rezultātā vilciens tika noorganizēts nozarei netipiski īsā laika periodā – nedaudz vairāk kā trīs mēnešos kopš sākotnējās vienošanās parakstīšanas starp Latvijas un Ķīnas dzelzceļa uzņēmumiem par konteinervilcienu satiksmes attīstīšanu.
LR satiksmes ministrs Uldis Augulis: “Šis ir lielisks piemērs tam, ka attālums transporta nozarē ir patīkams izaicinājums nevis šķērslis. Tomēr, kā jau teicu, šajā projektā ir ieguldīts milzīgs darbs, par ko lielu paldies jāsaka visiem projektā iesaistītajiem. Ar lielu prieku sveicu Ķīnas vilcienu Latvijā un ceru, ka tuvākajā nākotnē šāda vilciena ierašanās Rīgā būs nevis svētki, bet ikdiena!”
Edvīns Bērziņš, VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) prezidents: “Sadarbībā ar pieredzējušiem un uzticamiem partneriem – Ķīnas dzelzceļu, kravas īpašnieka loģistikas parteri “Interrail AG” un uzņēmumu “TransContainer”, kā arī ar Yiwu pašvaldību, - mums ir izdevies tuvināt Ķīnu Eiropai caur Latviju. Šis vilciens ir kopīgi paveikta liela darba rezultāts, turklāt sasniegts nozares specifikai neraksturīgi īsā laikā – nedaudz vairāk nekā trīs mēnešos. Jūlija vidū “Latvijas dzelzceļš” parakstīja nodomu protokolu ar Ķīnas dzelzceļu par sadarbību vilciena “China Railway Express” attīstīšanā no Ķīnas uz Eiropu, un jau šodien pirmais konteinervilciens ir šeit, un mēs jau turpinām darbu pie jaunu maršrutu un piedāvājumu izstrādes.”
Testa konteinervilciena maršruts sākās Ķīnā, no Šanhajas netālu esošajā strauji augošajā rūpniecības centrā Yiwu, šķērsojot Ķīnas-Krievijas robežu pie Zabaikaļskas pilsētas un caur Krieviju nonākot Rīgā. Kopumā vilciena nobrauktais attālums pārsniedz 11 000 km un atsevišķos posmos ceļā caur Krieviju vilciens veica pat ap 1200 km diennaktī. Vilciens ved tekstilizstrādājumus, santehniku un sadzīves preces.
Yiwu pašvaldības vicemērs Ksijongs Tao (Xiong Tao): “Pārstāvot pilsētu, kas ļoti strauji attīstās un kuras uzņēmumiem ir izšķiroši svarīgi nodrošināt ērtu loģistikas ķēdi, savas produkcijai nogādāšanai jebkurā pasaules malā, varu apgalvot, ka ar šo izmēģinājuma vilcienu Latvija ir sevi iezīmējusi mūsu Eirāzijas loģistikas kartē. Vēl vairāk – Yiwu pilsētas komerciālā platforma “Yiwu Timex Industrial Investment Co.” Rīgu jau ir iekļāvusi kā vienu no globālās preču kustības maršrutiem savā kartē, un tieši dzelzceļa pārvadājumus uzskata par perspektīvāko kravu pārvadāšanas veidu uz Eiropu.”
Būtiskākais maršruta izstrādē un tā īstenošanā ir efektīva loģistikas uzņēmumu – “Latvijas dzelzceļa” meitas uzņēmuma “LDZ Loģistika” un “TransContainer” – sadarbība un spēja piedāvāt klientam piemērotāko risinājumu.
“LDZ Loģistika” valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis: “Tas ir milzīgs darbs, kas paveikts praktiski no nulles, un mēs to esam paveikuši ļoti īsā laikā. Nevar noliegt, ka neticība un skepse bija jūtama pat no nozares profesionāļu puses – un ne tikai Latvijā. Tomēr šodien man ir īpaša sajūta – un tā nav labi padarīta, bet gan ļoti labi iesākta darba sajūta.”
AS “TransContainer” loģistikas direktors Jurijs Sukmanovs: “No Zabaikaļskas stacijas, kur “TransContainer” terminālī notika konteineru pārkraušana, līdz Latvijas robežai vilciens, apsteidzot plānoto grafiku, tika nogādāts septiņās dienās. Tas bija iespējams, pateicoties veiksmīgai sadarbībai ar mūsu Latvijas un Ķīnas partneriem. Kompleksā pieeja ļauj mums izstrādāt individuālus loģistikas risinājumus, īpaši organizējot tranzītpārvadājumus maršrutā Ķīna-Eiropa-Ķīna.”
Pēc veiksmīgas testa vilciena sagaidīšanas, “Latvijas dzelzceļš” un Ķīnas tirdzniecības palātas slēgtā akciju sabiedrība “China Merchants China-Belarus Commercial and Logistics Cooperation” parakstīja saprašanās memorandu par sadarbību jūras un dzelzceļa transporta attīstībā, īpaši Ķīnas-Baltkrievijas projekta “Lielais Akmens” ietvaros, ar mērķi pilnveidot dzelzceļa satiksmes efektivitāti starp Ķīnu un Skandināvijas valstīm.
Savukārt SIA “LDz Loģistika” ar AS “TransContainer” parakstīja stratēģiskās sadarbības memorandu, kas paredz sadarbību tranzītkravu apkalpošanas ātruma un kvalitātes uzlabošanā, kā arī sadarbību mārketinga jomā un kravu piesaistē, tādējādi sekmējot Ķīnas kravu piesaisti Latvijas tranzītkoridoram.
Šajā maršrutā paredzēts attīstīt regulāru ikmēneša vilcienu satiksmi. Ņemot vērā lielo klientu interesi par šo maršrutu, jau tuvākajā laikā paredzēts organizēt divu nākamo pilnu vilcienu sastāvu nosūtīšanu maršrutā Yiwu-Rīga.
“LDZ Loģistika” konteinervilcienu maršrutus izstrādā, veidojot kompleksu, multimodālu piedāvājumu pēc “vienas pieturas aģentūras” principa, tādējādi kravas nosūtītājam nodrošinot maksimāli vienkāršu un izdevīgu loģistikas ķēdi no ražotnes līdz klientam.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.