Šonedēļ vizītē Rīgā ir ieradies Baltkrievijas dzelzceļa vadītājs Vladimirs Morozovs, kurš ar VAS „Latvijas dzelzceļš” (LDz) prezidentu Edvīnu Bērziņu apsprieda turpmākās abu valstu dzelzceļa sadarbības jautājumus, īpašu uzmanību veltot kravu pārvadājumu apjomu sekmēšanai. V.Morozova vizīte norisinās īsi pēc gada sākumā Minskā notikušās LDz pārstāvniecības atklāšanas, un jau gada pirmajos mēnešos ir vērojamas pozitīvas tendences kravu pārvadājumu jomā. Kopējais pārvadājumu apjoms starp abām valstīm divos mēnešos palielinājies par 15,4%, bet konteinerkravu apjoms – par 185%.
„Baltkrievija gan vēsturiski, gan, domājot par jaunu pārvadājumu virzienu attīstību, ir viens no mūsu nozīmīgākajiem sadarbības partneriem. To apliecina arī šogad janvārī Minskā atvērtā LDz pastāvīgā pārstāvniecība, kuras uzdevums ir stiprināt savstarpējo sadarbību un sekmēt dzelzceļa kravu pārvadājumu pieaugumu starp Latviju un Baltkrieviju. Sadarbība ar kaimiņvalsti mums ir nozīmīga ne tikai savstarpējo pārvadājumu nodrošināšanā, bet jo īpaši jaunu kravu plūsmu piesaistē. Būtiski, ka Baltkrievijā sadarbībā ar Ķīnas investoriem top vērienīgs industriālais parks – “Lielais akmens”, kā arī liela daļa no Ķīnas un citām Āzijas valstīm uz Eiropu transportējamo kravu šķērso Baltkrievijas teritoriju,” pauž LDz prezidents E.Bērziņš.
Tikšanās laikā E.Bērziņš un V.Morozovs atzīmēja, ka jau šī gada pirmajos divos mēnešos kravu pārvadājumi starp abām valstīm sasnieguši 4,6 miljonus tonnu kravu, par 15,4% pārsniedzot pagājušā gada pirmo divu mēnešu rādītājus. Viens no iemesliem šādam pieaugumam ir akmeņogļu kravu apjoma pieaugums par 179,5% attiecībā pret analogu periodu 2016.gadā. Pakāpeniski pieaug arī konteinerkravu pārvadājumi – to apjoms gada griezumā janvārī un februārī pieaudzis pat par 185%, sasniedzot vairāk nekā 450 konteineru mēnesī. Daļu no tiem jau tagad veido konteinervilciena “ZUBR” ietvaros posmā Minska-Rīga pārvadātās Ķīnas izcelsmes kravas, un tiek strādāts pie “ZUBR” turpmākas attīstības, palielinot kravu pārvadājumu apjomu šajā maršrutā.
Būtiski arī, ka Baltkrievija ir viens no lielākajiem naftas produktu eksportētājiem uz Latviju – 2016.gadā tā eksportējusi 5,2 miljonus tonnu naftas produktu, un šis vēl arvien ir viens no galvenajiem pa LDz infrastruktūru pārvadāto kravu veidiem.
Baltkrievijas dzelzceļa vadība tika informēta arī par Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu, kas sekmēs kravu pārvadājumu efektivitāti, kā arī veicinās konkurētspēju un mazinās pārvadājumu ietekmi uz vidi. E.Bērziņš informēja, ka elektrifikācijas projekts tiks īstenots vairākos posmos un to plānots pabeigt līdz 2030.gadam. Abas puses vienojās par informācijas apmaiņu šo projektu plānošanā un īstenošanā, paužot ieinteresētību vienota elektrificēta tranzīta koridora izveidē.
Tikšanās ietvaros tika pārrunāta arī pasažieru pārvadājumu attīstība starp abu valstu galvaspilsētām, tostarp iespējamā ceļā pavadītā laika saīsināšana, padarot braucienus ērtākus un konkurētspējīgākus attiecībā pret citiem ceļošanas veidiem. Pasažieru pārvadājumus maršrutā Minska-Rīga-Minska organizē Baltkrievijas dzelzceļš, un saskaņā ar apkopoto informāciju 2016.gadā ir pārvadāti 25,7 tūkstoši pasažieru, no kuriem 16,1 tūkstotis šķērsojis abu valstu robežu.
Turpmākas abu valstu dzelzceļu sadarbības attīstīšanā nozīmīga loma ir LDz pārstāvniecībai Baltkrievijā. Tās galvenais uzdevums ir veicināt biznesa attiecību attīstīšanu ar Baltkrievijas dzelzceļu un citiem nozares uzņēmumiem un organizācijām un veicināt kravu piesaisti Latvijas tranzīta nozarei. Vienlaikus pārstāvniecības mērķis ir sadarbībā ar Baltkrievijas loģistikas nozares uzņēmumiem sekmēt Latvijas loģistikas nozares aktīvu iesaisti globālajās loģistikas ķēdēs, tostarp pārvadājumu koridoros no Ķīnas, Turcijas un Dienvidāzijas.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.